Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Jubileusz oblotu Bo 105

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 lutego 2017

Wczoraj upłynęło 50 lat od oblotu śmigłowca Bölkow 105.

Wczoraj upłynęło 50 lat od oblotu śmigłowca Bo 105 / Zdjęcie: MO Niemiec

Wczoraj obchodzono 50. rocznicę oblotu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105. Wiropłat pierwszy lot wykonał 16 lutego 1967 w Ottobrunn koło Monachium. Bo 105 był pierwszym na świecie seryjnym śmigłowcem z wirnikiem sztywnym ze zbudowaną z tytanu głowicą bezprzegubową i łopatami wzmacnianymi kompozytami z włókna szklanego.

- Bo-105 jest znany na całym świecie przede wszystkim dzięki swojej wszechstronności, wytrzymałości i niezawodności. Fakt, iż po 50 latach od oblotu maszyny te są wciąż użytkowane, doskonale pokazuje wysoką jakość konstrukcji. Wpływ Bo-105 jako pioniera nowoczesnych technologii wiropłatowych na obecną gamę produktów naszej firmy jest widoczny do dziś - powiedział Wolfgang Schoder, szef Airbus Helicopters w Niemczech.

Rozwiązania zastosowane w konstrukcji wirnika nośnego, znane jako wirnik Bölkowa, znacząco obniżyły koszty obsługi technicznej w porównaniu z tradycyjnymi przegubowymi wirnikami nośnymi. Ponadto zastosowany w Bo 105 typ wirnika nośnego umożliwił temu śmigłowcowi wykonywanie niedostępnych innym wiropłatom manewrów, z czego słynie do dziś.

Dostawy seryjnych Bo 105 rozpoczęły się w 1970. Dotąd sprzedano ok. 1400 śmigłowców tego modelu. Trafiły one do ponad 300 użytkowników. Wiropłaty były i nadal są eksploatowane przez służby ratownicze, policję i wojsko. Znalazły też zastosowane do przewozów pasażerskich i towarowych. Największym użytkownikiem były siły zbrojne Niemiec, które otrzymały ponad 200 egzemplarzy (na zdjęciu). Część z nich pozostała w służbie do oficjalnego wycofania w grudniu 2016.

Około 400 śmigłowców jest do dziś eksploatowanych. Najstarszy latający płatowiec Bo 105 służy obecnie na Wyspach Falklandzkich. Łączny nalot floty wynosi obecnie ponad 8 mln h (Bo 105 wylatały 8 mln h, 2014-05-23). 


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.