Airbus Defence and Space podpisał wart 200 mln euro kontrakt z Europejską Agencją Kosmiczną na dostawę drugiego modułu obsługowego dla załogowego statku kosmicznego Orion budowanego przez NASA.
Airbus Defence and Space podpisał nową umowę z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) na budowę 2. modułu obsługowego (ESM) dla statku kosmicznego Orion konstruowanego przez NASA (Montaż ESM dla Oriona, 2016-05-24). Wartość kontraktu wynosi 200 mln euro (863 mln zł).
Moduł ten obejmuje układy: napędowy, zasilania i kontroli temperatury. Będzie też dostarczał wodę i tlen w trakcie realizowania misji poza orbitą Księżyca. ESM montowany jest poniżej modułu załogowego. Europejska Agencja Kosmiczna wybrała Airbus Defence and Space jako podstawowego wykonawcę prac rozwojowych i konstrukcyjnych 1. ESM w listopadzie 2014 (Moduł obsługowy dla Oriona, 2015-11-10).
- Wraz z podpisaniem umowy czujemy ogromną motywację do tego, by dalej wspierać NASA w realizacji pionierskiej misji eksploracji kosmosu. Umowa ta stanowi potwierdzenie zaufania, jakie pokładają w naszym doświadczeniu i kompetencjach nasi klienci, Europejska Agencja Kosmiczna, NASA oraz nasz partner branżowy, Lockheed Martin Space Systems. Zostaliśmy już obdarzeni tym zaufaniem przy podjęciu współpracy nad rozwojem i budową pierwszego europejskiego modułu serwisowego – powiedział Nicolas Chamussy, dyrektor ds. systemów kosmicznych. - Dostarczamy niezawodne, najnowocześniejsze produkty i poprzez ten program oraz dzięki stałym inwestycjom możemy utrzymać przewagę technologiczną - dodał.
W modelu operacyjnym ESM zamontowanych zostanie ponad 20 tys. części i komponentów, od sprzętu elektronicznego po silniki rakietowe, panele słoneczne, zbiorniki paliwa i materiały służące podtrzymaniu życia, a także setki metrów kabli i przewodów. Integracja 1. modelu operacyjnego jest realizowana od maja 2016 (Moduł obsługowy dla Oriona), a rozpoczęcie integracji 1. modelu operacyjnego zapowiedziano na połowę przyszłego roku.
Projekt statku kosmicznego Orion umożliwia astronautom odbywanie misji w bardziej odległej przestrzeni kosmicznej niż było to możliwe kiedykolwiek przedtem. Statek kosmiczny wynosi załogę w przestrzeń kosmiczną, umożliwia awaryjne przerwanie misji i podtrzymanie życia załogi podczas lotu oraz bezpieczny powrót do atmosfery okołoziemskiej, nawet przy ekstremalnie wysokich prędkościach. W obliczu planowanych misji poza orbitę Księżyca, w tym misji na asteroidę przenoszoną na orbitę księżycową, NASA pracuje nad budową
zdolności pozwalających wysłać człowieka na Marsa i rozpocząć tym samym nową erę eksploracji kosmosu.
ESM ma kształt cylindra o wysokości i średnicy ok. 4 m. Podobnie jak Automatyczny Statek Transportowy (ATV), posiada charakterystyczny czteroskrzydłowy układ paneli słonecznych (19 m w przypadku paneli rozłożonych), które generują wystarczająco dużo energii, by zasilić 2 gospodarstwa domowe. 8,6 t. paliwa przewożonych w module obsługowym jest w stanie dostarczyć zasilanie do jednego głównego silnika i 32 mniejszych urządzeń sterujących. Całość modułu waży nieco ponad 13 t.
Poza funkcją głównego systemu napędowego dla statku kosmicznego Orion, ESM będzie odpowiadać za manewrowanie po orbicie i kontrolę pozycji statku i dostarczać załodze najważniejsze elementy systemu podtrzymania życia, jak woda i tlen, a także regulować temperaturę w momencie przycumowania do modułu załogowego. Ponadto nieutrzymywany pod ciśnieniem moduł obsługowy może zostać użyty do przewożenia dodatkowego ładunku.
W trakcie prac rozwojowych i konstrukcyjnych nad ESM Airbus Defence and Space czerpać będzie z bogatego doświadczenia uzyskanego jako główny dostawca bezzałogowego Automatycznego Statku Transportowego ESA, który realizował dla załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej regularne dostawy sprzętu testowego, części zamiennych, pożywienia, powietrza i wody, a także paliwa.