W piątek do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu przyleciały 2 samoloty transporotwe C-130H Hercules z 166th Airlift Wing Delaware Air National Guard, rozpoczynając wiosenną rotację Aviation Detachment 17-2.
Wraz z samolotami do Powidza przybyło około 90 amerykańskich lotników, którzy przez 3 tygodnie będą uczestniczyć we wspólnym szkoleniu z żołnierzami 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza i 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Balic.
– Najbliższe tygodnie będą okazją do podnoszenia kwalifikacji przez naszych żołnierzy. To już kolejna rotacja Aviation Detachment w Powidzu, natomiast pierwsza w Krakowie. Dotychczasowa współpraca owocowała pozytywnymi doświadczeniami i jestem przekonany, że tak samo będzie tym razem – powiedział płk pil. Grzegorz Kołodziejczyk, szef szkolenia 3. SLTr.
W ramach wspólnego szkolenia polskie i amerykańskie załogi mają wykonywać różnego rodzaju zadania, w tym loty w ugrupowaniu taktycznym, zrzuty personelu i ładunków, lądowania na nawierzchni nieutwardzonej, a także loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.
Przed przystąpieniem do wykonywania wspólnych zadań, amerykańskich gości powitał Zastępca Dowódcy 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, płk Dariusz Płóciennik, który zapoznał Amerykanów z wyposażeniem i zadaniami realizowanymi przez żołnierzy 33.BLTr.
Aviation Detachment 17-2 to pierwsza w tym roku, a od początku współpracy 9. już, rotacja personelu amerykańskiego w Powidzu.
Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment, stacjonuje w naszym kraju na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia z 13 czerwca 2011. W Łasku tworzy go stała grupa około 20 amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują lotnicy i personel techniczny z amerykańskich jednostek wyposażonych w samoloty wielozadaniowe F-16 lub transporotwe C-130 w sile do 250 ludzi. Podczas trwającego od 2 tygodni do miesiąca pobytu, Amerykanie szkolą się na zmianę z lotnikami 33. BLTr. w Powidzu oraz baz lotnictwa taktycznego – 31. w Krzesinach i 32. w Łasku. Strona amerykańska pokrywa koszty wykorzystania infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz za zakwaterowania i wyżywienia swoich żołnierzy.
Załogi amerykańskich Herculesów w ramach Aviation Detachment odwiedzają Powidz regularnie od lutego 2013, zwykle 2 razy w roku – wiosną i jesienią. Początkowo do Polski przysyłano należące do USAF samoloty C-130J z bazy w Ramstein. W październiku 2014 pierwszy raz pojawiły się C-130H ze 182. Skrzydła Transportowego Air National Guard (ANG) z bazy w Peorii w Illinois, podobniejsze konstrukcyjnie i pod względem osiągów do polskich C-130E.
Poprzedni Aviation Detachment gościł w Powidzu od 3 do 28 października 2016 (Zrzut palet z systemem wieloczaszowym, 2016-10-20). Wówczas w szkoleniu, poza około 50 żołnierzami z 33. BLTr., uczestniczyło około 200 Amerykanów z 37 AS/86th Airlift Wing z Ramstein Air Base i 700 AS/94th Airlift Wing z Dobbins Air Reserve Base w Kalifornii oraz 2 C-130H z bazy w Dobbins i 2 C-130J z Ramstein, wzmacniane okresowo przez jeszcze jednego C-130J z tej bazy, który po wykonaniu zadania – jeszcze tego samego dnia – wracał do Niemiec.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda