Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M-346 Master przekroczył barierę dźwięku

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 21 grudnia 2008

18 grudnia włoski samolot szkolno-bojowy Alenia Aermacchi M-346 przekroczył po raz pierwszy w czasie lotu prędkość dźwięku.

M-346 Master startuje do historycznego lotu / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

Pilotowany przez Quirino Bucciego samolot rozwinął prędkość Ma1,15 w czasie lotu w tzw. naddźwiękowym korytarzu nad Morzem Śródziemnym w okolicach włoskiej Riwiery. Po locie stwierdził on, że lot przebiegł zgodnie z planem. Samolot był sterowny po przekroczeniu bariery dźwięku, a także podczas wytracania prędkości. Wszystkie instalacje pokładowe działały prawidłowo.

Poprzednim razem samolot zaprojektowany i skonstruowany we Włoszech przekroczył prędkość Ma1 ponad pół wieku temu. Wydarzenie to miało miejsce 4 grudnia 1956, gdy Aerfer Sagittario II pilotowany przez ppłk. Giovanni Franchini osiągnął Ma1,1 w końcowej fazie nurkowania na poligonie Pratica di Mare. Wszystkie kolejne typy samolotów naddźwiękowych używanych przez Aeronautica Militare Italiana (lotnictwo wojskowe Włoch) - F-104 Starfighter, Tornado i Eurofighter Typhoon - powstały poza terenem tego kraju.

Jednocześnie producent poinformował o rozstrzygnięciu konkursu na nazwę dla M-346. W okresie od 20 października do 23 listopada napłynęło ponad 4000 propozycji z całego świata. Ostatecznie wybrano nazwę Master (z angielskiego Mistrz), jak uznała komisja, będącą najbardziej konkretnym uosobieniem tego, co przedstawia sobą M-346 - idealne narzędzie do szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych najnowszej generacji, a zarazem najwyższy poziom wyszkolenia, jaki uczeń-pilot może osiągnąć.

Zwycięzca konkursu - Mauro Petrolati z Fiumicino - odbędzie lot w drugiej kabinie M-346 I zwiedzi zakłady Alenia Aermacchi w Venegono Superiore i Muzeum AMI w bazie Vigna di Valle nieopodal Rzymu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.