Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wypadek w Bouquet Canyon

Lotnictwo cywilne, 22 grudnia 2008

Podmuch silnego wiatry był przyczyną wypadku śmigłowca-dźwigu, Kaman K-MAX, do którego kilka dni temu doszło niedaleko Santa Clarita. Maszyna, opadając na ziemię, zabiła mechanika.

Kaman K-MAX (oznaczenie producenta Kaman K-1200) jest produkowany od 1991. To ostatni z kilku modeli tego przedsiębiorstwa, reprezentujących unikalny, synchroniczny zespół napędowy, wykorzystany po raz pierwszy w niemieckim Flettner FI 282, stworzony w czasie II wojny światowej (pomysłodawca, Anton Fletner, został wysłany do USA po zakończeniu wojny i rozpoczął pracę w spółce Kaman). Zastosowanie dwóch przeciwbieżnych łopat, pracujących wzdłuż odchylonych od siebie osi, zapewnia bardzo dobre zachowania w zawisie i niski poziom hałasu. Śmigłowiec jest jednak stosunkowo wolny. K-1200, napędzany silnikiem mocy 1800 KM, może podnieść ładunki o masie do 2720 kg, rozwijając przy tym prędkość jedynie 185 km/h. Do tej pory wyprodukowano 38 takich śmigłowców / Zdjęcie: Kristian Jones

Do zdarzenia doszło 17 grudnia, w czasie budowy linii wysokiego napięcia. Według wczorajszego, oficjalnego oświadczenia miejscowych służb ratowniczych, śmigłowiec wystartował z polowego lądowiska, niedaleko kanionu Bouquet, by postawić kolejny słup trakcji elektrycznej. W czasie manewru, silny podmuch wiatru spowodował, że Kaman K-MAX przeszedł do lotu po spirali i uderzył w ziemię. Łopaty wirników zabiły przy tym znajdującego się na lądowisku mechanika śmigłowcowego, 31-letniego Curtisa Dale Cauthena.

Pilot maszyny odniósł drobne obrażenia i nie zgodził się na leczenie szpitalne. Kaman został doszczętnie rozbity - kadłub rozpadł się na dwie części. Prowadzone śledztwo wyklucza na razie błąd pilota lub usterkę techniczną.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.