Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmodernizowany prototyp F-313

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 kwietnia 2017

Prezydent Iranu Hassan Rouhani uczestniczył wczoraj w pokazach nowego sprzętu wojskowego. Prezentował go minister obrony gen. bryg. Hossein Dehqan. Jednym z pokazanych obiektów był zmodernizowany prototyp wielozadaniowego myśliwca stealth F-313 Qaher (zdobywca).

Zademonstrowany wczoraj prototyp wydaje się lepiej przygotowany do normalnej eksploatacji niż ten sprzed 4 lat. Świadczy o tym m.in. antena na grzbiecie kadłuba i czujnik podczerwieni pod kabiną pilota. Dobrze widoczne są stałe dysze wylotowe silników / Zdjęcie: iribnews.ir

Istnienie F-313 ujawniono 2 lutego 2013. Analitycy uznali wówczas, że pokazany obiekt może być jedynie makietą. Zwrócili też uwagę na małe wymiary samolotu. Wątpliwości budziła przede wszystkim wielkość i położenie (nad krawędziami natarcia skrzydeł) wlotów powietrza do silników. Zbyt mała wydawała się też kabina pilota. Wątpliwe elementy zostały nieco zmienione w zademonstrowanym wczoraj zmodernizowanym prototypie. Analitycy zwracają uwagę na powiększenie kabiny i jej nową osłonę, bardziej przypominającą rozwiązania w normalnie eksploatowanych samolotach.

Ogólny układ samolotu pozostał niezmieniony, szczególnie w widoku z przodu. Przypomina niektóre amerykańskie samoloty doświadczalne sprzed lat / Zdjęcie: iribnews.ir

Tym razem prototyp pokazano nie tylko statycznie, ale także w czasie kołowania po pasie startowym. Oznacza to, że Irańczycy rozwiązali problemy ze sterowaniem zespołem napędowym. Nie wiadomo jednak, jakie silniki są jego podstawą. Możliwe wydaje się zastosowanie pozyskanych nieformalnie silników amerykańskich lub zmodernizowanych irańskich J-85. Tak czy owak, wloty powietrza nadal sprawiają wrażenie zbyt małych dla normalnego funkcjonowania napędu.

Zademonstrowany wczoraj prototyp F-313 Qaher podczas kołowania. W kabinie pilot w pełnym ekwipunku / Zdjęcie: iribnews.ir

Nadal nie wiadomo, jakie miałoby być przeznaczenie nowego irańskiego samolotu. Najbardziej prawdopodobne, że w wersji docelowej, o ile taka powstanie, będzie to lekki myśliwiec lub samolot wsparcia. Zależeć to będzie od zastosowanej awioniki i uzbrojenia.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.