Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Polska w projekcie nowych wahadłowców

Astronautyka, 21 kwietnia 2017

ESA i europejskie konsorcjum podpisały umowę z Sierra Nevada Corporation na dostawę systemu dokowania dla nowych wahadłowców Dream Chaser, które będą dostarczać zaopatrzenie na MKS.

IBDM to innowacyjny system dokowania oraz cumowania pojazdów kosmicznych / Rysunek: Sener

Europejska Agencja Kosmiczna i konsorcjum przedsiębiorstw z Europy podpisały historyczną umowę z amerykańską Sierra Nevada Corporation na dostawę systemu dokowania (IBDM) dla nowych wahadłowców Dream Chaser, które będą dostarczać zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Wśród podmiotów rozwijających IBDM jest SENER Polska. Ten projekt to duża szansa, ponieważ IBDM może trafić na globalny rynek i stać się standardem w przyszłych misjach kosmicznych.

IBDM (International Berthing Docking Mechanism) to innowacyjny system dokowania oraz cumowania pojazdów kosmicznych. Wyposażony jest w układ kontroli sił działających między obiektami w czasie dokowania, dzięki czemu pozwala na łączenie pojazdów o różnych wielkościach. IBDM składa się z systemów miękkiego i twardego dokowania. Pierwszy służy do przechwycenia, rozproszenia energii kinetycznej i ustawienia pojazdów w odpowiednim położeniu. Drugi tworzy szczelne i sztywne połączenie, umożliwiające przejście między pojazdami i zapewnia przesył danych i zasilania. IBDM jest kompatybilny ze standardem systemów dokowania stworzonym przez agencje współpracujące przy projekcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

IBDM to projekt pod wieloma względami wyjątkowy. To rzadki przypadek, gdy amerykańskie przedsiębiorstwo, realizujące kontrakt dla NASA, decyduje się na wykorzystanie systemu stworzonego w Europie. To także krok milowy w planach wykorzystania naszego rozwiązania na szeroką skalę i jego komercjalizacji. Załogowe loty w kosmos powoli znów nabierają tempa, włączają się w nie kolejne państwa i podmioty. To zwiększa zapotrzebowanie na ustandaryzowany system dokowania – mówi dr Aleksandra Bukała, dyrektor generalna SENER Polska.

W projekcie IBDM SENER Polska odpowiada za zaprojektowanie i produkcję kilku istotnych elementów: mechanizmów połączenia i odłączenia złącz elektrycznych między wahadłowcem a stacją kosmiczną, mechanizmów separujących, sensorów do monitorowania dokowania, cumowania i odcumowania, a także osłon przeciw mikrometeoroidom i kosmicznym śmieciom (Polskie urządzenie do łapania kosmicznych śmieci, 2017-02-14).

Przewidujemy, że około 40% wartości naszej części projektu przekażemy innym polskim przedsiębiorstwom, którym powierzymy produkcję elementów mechanizmu. Liczymy, że wraz z komercjalizacją IBDM i produkcją kolejnych egzemplarzy do polskiego sektora kosmicznego popłynie szerszy strumień pieniędzy – dodaje dr Bukała.

Sierra Nevada Corporation (SNC), to jedno z trzech przedsiębiorstw, obok SpaceX i Boeinga, które podpisały z NASA umowę na regularne dostawy zaopatrzenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną i jedyne, które wykorzystuje do tego koncepcję ulepszonego wahadłowca (SpaceX kontynuuje przygotowania do startów, 2016-09-04). Kapsuły konkurentów bazują na koncepcji opracowanej w programie Apollo i zakładającej powrót w atmosferę lotem balistycznym, a następnie lądowanie w oceanie przy wykorzystaniu ogromnych spadochronów. Natomiast Dream Chaser zdolny będzie do lądowania na każdym lotnisku, które jest w stanie przyjąć duży samolot.

Liderem europejskiego konsorcjum IBDM jest belgijski QinetiQ, który współpracuje z SENER Polska i SENER Hiszpania, które odpowiadają za system twardego dokowania, a także szwajcarskimi Ruag AG (siłowniki liniowe) oraz Maxon (silniki elektryczne). Projekt IBDM realizowany jest w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Oprócz wkładu finansowego ESA, uczestnicy inwestują własne środki, licząc na stworzenie komercyjnego produktu, który będzie oferowany na międzynarodowym rynku kosmicznym.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.