Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe zdolności Swordfisha

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2017

Saab ujawnił nowe możliwości morskiego samolotu patrolowego / ZOP Swordfish.

Zmodyfikowany Swordfish ma być zdolny do przenoszenia uzbrojenia o łącznej masie 3084 kg / Rysunek: Saab

Szwedzki Saab zaprezentował wersję odrzutowca klasy biznes Bombardier Global 6000, przystosowaną do rozpoznania morskiego i zwalczania okrętów podwodnych, noszącą nazwę Swordfish (miecznik), ponad rok temu. Jego wyposażenie stanowi układ dowodzenia i kierowania misją, mający 60% elementów wspólnych z rozwiązaniem opracowanym dla GlobalEye oraz radar Seaspray 7500E, głowica optoelektroniczna Star Safire 380HD, środki wsparcia elektronicznego, układy samoobrony i układ AIS (Global 6000 certyfikowany w Brazylii, 2013-01-23).

Ujawniony niedawno zmodyfikowany Swordfish ma możliwość przeniesienia na 4 pylonach podskrzydłowych uzbrojenia o łącznej masie 3084 kg, co pozwala na podwieszenie pod nimi torped Eurotorp MU90 czy przeciwokrętowych kierowanych pocisków rakietowych RBS 15 (Saab opracuje nowe pociski przeciwokrętowe, 2017-03-31), a także zasobników ratowniczych SKAD. Zastosowanie zdwojonych belek uzbrojeniowych na wewnętrznych pylonach pozwoli na zwiększenie liczby przenoszonych torped do 6. Dla potrzeb misji zwalczania okrętów podwodnych Swordfish został wyposażony w detektor anomalii magnetycznych, zabudowany w ogonowej części kadłuba. Na wyrzutni rewolwerowej, zabudowanej w tylnej, niehermetyzowanej części kadłuba znajduje się 112 pław radiohydroakustycznych.

Swordfish ma dysponować zasięgiem ok. 8150 km i rozwijać prędkość przelotową ponad 830 km/h. Długość startu samolotu to 1974 m, a lądowania – 814 m. Pułap operacyjny to 11 278 m. W przypadku wykonywania misji obserwacyjnej na morzu, przelot z bazy do obszaru działania (zwykle na odległość ok. 370 km), odbywa się na optymalnej wysokości, z prędkością ok. 670 km/h. Podczas patrolowania samolot porusza się na wysokości 1524 m. Długotrwałość misji to ponad 12 h. Po jej zakończeniu następuje powrót do bazy z rezerwą IFR.

W razie potrzeby odrzutowy Swordfish może dolecieć do akwenu oddalonego nawet o 1850 km, na optymalnej wysokości, z prędkością ok. 670 km/h. Maksymalna długość patrolu, na wysokości 1524 m, wynosi wówczas 7,5 h, z uwzględnieniem rezerwy paliwa na powrót do bazy.

Swordfish promowany jest przez Szwedów jako P-8 dla inteligentnych, którego cena zakupu to 70% kosztu Poseidona, charakteryzujący się o połowę niższymi kosztami eksploatacji (Zlecenie na kolejne P-8A, 2017-04-06). Dostawa może być zrealizowana w 3 lata od podpisania kontraktu. Jako potencjalni nabywcy Swordfisha postrzegane są kraje z regionów, gdzie spodziewany jest stały wzrost zapotrzebowania na zdolności ZOP. Szczególnie gorącym miejscem ma być zwłaszcza Azja-Pacyfik. Analitycy Saaba przewidują, że w 2020 ma tam operować ponad 100 okrętów podwodnych.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.