Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zdatność do lotu francuskich śmigłowców

Lotnictwo wojskowe, 19 maja 2017

Użytkowane przez siły zbrojne Francji śmigłowce mają średnią zdatność do lotu poniżej 50%.

Średnia zdatność do lotu floty śmigłowców sił zbrojnych Francji wyniosła w ub. r. 38% / Zdjęcie: MO Francji

Francuski resort obrony udzielił oficjalnej odpowiedzi na zapytanie w sprawie zdatności do lotu floty śmigłowców używanych przez rodzime rodzaje sił zbrojnych, jakie wystosował parlamentarzysta François Cornut-Gentille. Według dokumentu, zdatność do lotu floty 15 wielozadaniowych NH90 Caïman, używanych przez Aéronautique navale (lotnictwo marynarki wojennej), których średni wiek to 3,4 roku, wyniosła w ub.r. 38,4% (dla porównania – w 2015 było to 32%). Ich obsługa w 2016 kosztowała podatników 47 mln euro (Francja odebrała 16. NH90 NFH, 2016-02-24).

Natomiast zdatność do lotu 17 NH90 eksploatowanych przez Aviation Légère de l’Armée de Terre(ALAT, lotnictwo lekkie wojsk lądowych), liczących średnio 3 lata, kształtowała się w 2016 na poziomie 41,4% (w 2015 – 47,6%), a na ich obsługę wydano 61,53 mln euro. Zdatność do lotu Cougarów, o średnim wieku 26,3 roku, wyniosła w ub.r. zaledwie 9,9% (w 2015 było niewiele lepiej – 12,2%), a na ich obsługę trzeba było wydać 40,27 mln euro (Kolejne zmodernizowane Cougary dla ALAT, 2015-03-16). Spośród 59 śmigłowców uderzeniowych Tiger, liczących średnio 5,5 roku, zdatnych do lotu było w ub. r. 25,6% (w 2015 – 21,4%), a ich obsługa pochłonęła 88,61 mln euro (Wspólny ppk dla Tigera Mk 3, 2016-01-19).

Taki stan rzeczy wzbudził zaniepokojenie ministra obrony Jean-Yves Le Driana, który w listopadzie 2016 zarządził, aby średnia zdatność do lotu wiropłatów w rodzimych siłach wyniosła w 2019 co najmniej 50%, ze szczególnym zwróceniem uwagi na Tigery, które ostatnio są zaangażowane w misjach w Afryce.

Inny członek parlamentu, François Lamy uważa, że za taki stan rzeczy winę ponosi skomplikowany system obsługi śmigłowców, którą zajmują się dyrekcja ds. zamówień wojskowych (Direction Générale de l’Armement), dwie agendy resortu obrony i przedsiębiorstwa przemysłowe (Airbus Helicopters – dostawca Tigerów i Cougarów oraz NHIndustries (joint venture Airbusa, Leonardo i Fokker) – producent NH90). Jak mówi Lamy, system nie działa, ponieważ rutynowa obsługa Tigera powinna trwać 183 dni, a w praktyce zajmuje 383 dni. Powoduje to, że zdolności bojowe naszych śmigłowców są bardzo ograniczone.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.