Chiński instytut CAAA, wchodzący w skład grupy lotniczej CASC, prowadzi testy prototypu dużego bezzałogowca zasilanego energią słoneczną CH-T4. Wykonany głównie z kompozytów węglowych bsl ma długość 14 m, a rozpiętość 45 m. Jego masa wynosi mniej niż 400 kg.
CH-T4 jest zbudowany w układzie dwukadłubowym ze zdwojonym usterzeniem pionowym. Napędza go osiem silników elektrycznych o łącznej mocy sięgającej 2 kW. Zasilają je panele słoneczne umieszczone na górnej powierzchni płata.
CH-T4 jest bezałogowcem o największej rozpiętości w ChRL. Jego rozwój trwa już około 10 lat. Pierwszy, mniejszy od obecnie testowanego, prototyp został oblatany w marcu 2015. Jego silniki były zasilane wyłącznie akumulatorami.
Nowy bezzałogowiec docelowo ma utrzymywać się w powietrzu przez wiele miesięcy, a nawet lat. Możliwości prototypu są jednak znacznie mniejsze. Długotrwałość jego lotu przekracza 24 h, a zasięg wynosi 3 000 km, zaś pułap sięga 20 km.
Projektanci oczekują zainteresowania CH-T4 zarówno ze strony wojskowych, jak i cywilów. W wersji seryjnej miałby on służyć do patrolowania dużych obszarów lądowych i morskich. Może też odgrywać rolę retranslatora sygnałów telekomunikacyjnych, zastępując znacznie droższe satelity.