Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosyjscy piloci uciekają do Azji

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 10 czerwca 2017

Kommiersant informuje, że doświadczeni piloci komunikacyjni – dowódcy załóg i instruktorzy wyjeżdżają masowo do krajów Azji, głównie ChRL, Indii i Wietnamu. Według gazety, w ciągu 2,5 roku wyjechało ich co najmniej 300, w tym 100 do ChRL. 400 kolejnych przygotowuje się do wyjazdu, zbierając odpowiednie dokumenty.

Zdjęcie: Aerofłot

Według Kommiersanta, powodem masowej emigracji doświadczonych pilotów komunikacyjnych jest spadek wartości rubla po wprowadzeniu zachodnich sankcji w związku z sytuacją na Ukrainie. Skutkiem dewaluacji rosyjskiej waluty jest znaczne obniżenie zarobków rosyjskich pilotów w stosunku do stawek w liniach zagranicznych. Exodus dotyczy głównie pilotów linii S7, Uralskije Awialinii, Wołga-Dniepr i WIM-Awia. Gdy z tych ostatnich linii odeszło niedawno jednocześnie 12 dowódców załóg, trzeba było odwołać liczne loty rozkładowe.

Gwałtowny rozwój ruchu lotniczego w Azji Południowo-wschodniej spowodował wzrost zapotrzebowania na doświadczonych pilotów. Tylko w ChRL w 2016 było zarejestrowanych 50,5 tys. pilotów, w tym połowa komercyjnych. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 2,3 tys. Według analiz Boeinga, chińskie linie lotnicze będą zatrudniać rocznie po 5,5 tys. pilotów przez 20 lat. Do 2035 ma ich być 111 tysięcy. W 2016 w ChRL działało 218 portów lotniczych i 59 linii lotniczych. Ich przewozy sięgnęły 488 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o 12% w ciągu roku. Łącznie przez chińskie porty lotnicze w 2016 przewinęło się ponad miliard pasażerów.

Według źródeł Kommiersanta, w ChRL płaca pilota jest 4 razy wyższa niż w Rosji. Wynosi równowartość 17-25 tys. miesięcznie. Co więcej, w ChRL piloci muszą mniej pracować niż w FR. Ich wymagany miesięczny nalot wynosi 80 h wobec 90 h w liniach rosyjskich.

Rosyjscy przewoźnicy lotniczy od 2011 starali się o zgodę na zatrudnianie pilotów zagranicznych. Dopiero w 2014 władze zgodziły się na zatrudnianie do 200 pilotów z innych krajów w ciągu roku. Jednak spadek przewozów (1,5% w 2015, 3,8% w 2016) i dewaluacja rubla spowodowały, że przydzielane liniom kwoty nie były realizowane. Na przykład Aerofłot, który otrzymał zgodę na zatrudnienie 80 pilotów zagranicznych, zatrudnia ich jedynie 21 (w tym 18 Czechów).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.