Antonow, KACST i Taqnia prezentują na Le Bourget prototyp samolotu transportowego An-132D.
Jedną z rekordowej liczby nowych statków powietrznych, jakie można obejrzeć na tegorocznym Paris Air Show, jest samolot transportowy An-132D, będący efektem współpracy Arabii Saudyjskiej i Ukrainy. Oblatany pod koniec marca prototyp przybył do Paryża samodzielnie, zużywając na podróż z Kijowa zaledwie 900 kg nafty (An-132D oblatany, 2017-04-03). Było to możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnego zespołu napędowego, złożonego z 2 silników Pratt & Whitney Canada PW150A, poruszających sześciołopatowe śmigła szablaste Dowty R408. Umożliwiają one operowanie z lotnisk położonych na wysokości do 4000 m w wysokogórskim klimacie pustynnym.
Jak twierdzą konstruktorzy, An-132D przypomina protoplastę, czyli An-32, opracowanego na bazie An-24, jedynie przekrojem ładowni i rampą ładunkową. Wszystkie pozostałe zespoły i instalacje są całkowicie nowe. Maksymalna masa do startu An-132D to 31,5 t, a udźwig - 9,5 t.
Drugi prototypowy An-132D ma wzbić się w powietrze w ciągu następnych 18 miesięcy. Produkcja seryjna rozpocznie się po uzyskaniu Certyfikatu Typu. Początkowo samoloty będą montowane w Kijowie, z części wytworzonych przez zakłady ukraińskie i saudyjskie. Od 2021 planowane jest montowanie samolotów w Arabii Saudysjkiej, jednak ich liczba zależeć będzie od wyników sprzedaży.
Arabia Saudyjska zamierza zakupić 80 An-132D, nie wiadomo jednak, czy ich użytkownikiem będą wojska lotnicze, gwardia narodowa, czy obydwa wspomniane rodzaje sił zbrojnych. Według przedstawicieli KACST wiele krajów wyraża zainteresowanie nowym samolotem, zarówno w wersji transportowej, jak i przystosowanego do zadań walki elektronicznej, patrolowania akwenów i zwalczania pożarów.