Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Porozumienie Stavatti i Yugoimportu

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 czerwca 2017

Amerykańskie przedsiębiorstwo Stavatti Aerospace i serbskie Yugoimport SDPR zawarły porozumienie o współpracy.

Wizualizacja samolotu uderzeniowego / szkolno-bojowego SM-27 Machete / Rysunek: Stavatti Aerospace

19 czerwca w Belgradzie prezes Stavatti Aerospace Christopher Beska i dyrektor Yugoimport SDPR Aleksandar Lijakovic podpisali klauzulę uzupełniającą do porozumienia zawartego 2 miesiące wcześniej w sprawie wspólnych prac badawczo-rozwojowych, produkcji i promocji nowego samolotu bojowego opracowanego przez Amerykanów. Strona serbska wnosi doświadczenie, wiedzę i zdolności produkcyjne zakładów Utva - Avio Industrija, które od kilku miesięcy wchodzą w skład Yugoimportu.

Stavatti jest jednym z uczestników przetargu na nowe samoloty uderzeniowe dla sił zbrojnych Filipin, oferując im samolot turbośmigłowy SM-27T Machete. Rząd w Manili zamierza zakupić 6 samolotów, za 4,9 mld PHP (370 mln zł). Jak poinformował w maju na twitterze amerykański producent [w przypadku zwycięstwa] Machete dla Filipin będą najprawdopodobniej wyprodukowane w zakładach [Utva] w miejscowości Pančevo w Serbii.

Stavatti promuje SM-27 Machete, istniejącego jedynie w postaci komputerowych wizualizacji, jako tanią alternatywę dla wyspecjalizowanych odrzutowych samolotów uderzeniowych (A-10 Thunderbolt II i Su-25), a także turbośmigłowych Embraer Super Tucano, Beechcraft T-6 Texan II i KAI KT-1. SM-27 ma być samolotem turbośmigłowym napędzanym silnikiem Pratt & Whitney Canada PW150 o mocy maksymalnej 4000 KM, poruszającym dwa przeciwbieżne śmigła pchające. Wyposażenie kabiny załogi stanowić ma awionika glass cockpit i fotele wyrzucane Martin Baker Mk16. Samolot ma być dostępny w wersji SM-27S (uderzeniowej, jednomiejscowej) i SM-27T (szkolno-bojowej, dwumiejscowej).

Według planów wyposażenie Machete stanowić ma radiolokator z anteną fazowaną Vixen 500E lub AN/APG-67(V4) oraz urządzenia walki elektronicznej i samoobrony. Uzbrojenie integralne stanowić ma 30-mm czterolufowe działko napędowe General Dynamics GAU-13/A w zasobniku pod kadłubem. Na 8 węzłach podskrzydłowych, o łącznej nośności 3850 kg, mają być podwieszane dodatkowe zbiorniki paliwa, zasobniki rozpoznawcze i celownicze, zasobniki walki elektronicznej, zasobniki z uzbrojeniem strzeleckim, kierowane i niekierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz bomby klasyczne i kierowane.

Współpraca pomiędzy Stavatti i Yugoimportem jest korzystna dla obydwu stron. Amerykanie zyskują w ten sposób europejskiego, wspieranego przez rząd partnera, który oprócz potencjału inwestycyjnego może pomóc w promowaniu Stavatti w wielu krajach trzeciego świata, gdzie Yugoimport jest już dobrze znany i ma ustaloną pozycję. Ponadto Serbowie mają to, czego Stavatti najbardziej brakuje – zakład produkcyjny, zatrudniający 240 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Z kolei dla Yugoimportu partnerstwo ze Stavatti jest możliwością modernizacji infrastruktury Utva i zakupu nowych maszyn, które poprawiłyby zdolności technologiczne i produkcyjne serbskich zakładów (Serbia inwestuje w przemysł obronny, 2013-07-25).

Promocja partnerstwa strategicznego Stavatti i Yugoimportu zbiega się w czasie z planami rządu w Belgradzie, zakładającymi znaczące inwestycje w modernizację wojsk lotniczych i nawiązanie długofalowego strategicznego partnerstwa z podmiotami z branży lotniczej. Serbowie mają już powiązania z rosyjskim i europejskim przemysłem lotniczym, a udane partnerstwo Stavatti i Yugoimportu umożliwiłoby im nawiązanie współpracy z USA. Oznaczałoby to również spełnienie trzech bardzo ważnych celów, mających znaczenie dla kraju: uchronienie przed upadkiem jedynego producenta statków powietrznych, powrót Utvy na mapę globalnego przemysłu lotniczego i przekształcenie zakładów w bardziej wiarygodnego partnera dla zagranicznych przedsiębiorstw, zainteresowanych współpracą w ramach projektów z udziałem serbskich sił zbrojnych i/lub przemysłu obronnego (Serbia znowu zmodernizowała M-84, 2017-05-12, Prezentacja ALAS-C , 2017-05-10).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego  


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.