Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Cztery możliwości dla Chorwacji

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 29 czerwca 2017

Chorwacja wyśle zapytania w sprawie pozyskania samolotów wielozadaniowych do 4 krajów.

Najnowsze plany zakładają, że następcy chorwackich MiGów-21 zostaną wyłonieni w 2018 / Zdjęcie: MO Chorwacji

W połowie lipca ministerstwo obrony Chorwacji ma wysłać zapytania w sprawie pozyskania wielozadaniowych samolotów bojowych do 4 krajów. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana (HRZ i PZO, chorwackie wojska lotnicze i obrony powietrznej) biorą pod uwagę zakup szwedzkich Gripenów, południowokoreańskich FA-50 oraz amerykańskich i izraelskich F-16 (tych ostatnich w wersji F-16C/D Barak). Mają one zastąpić przestarzałe MiGi-21 i być zdolne nie tylko do wykonywania zadań obrony przestrzeni powietrznej kraju, ale także zwalczania celów naziemnych i morskich oraz działań poza granicami kraju.

Chorwacki resort obrony zakłada, że odpowiedzi zostaną nadesłane w ciągu 2 miesięcy. Ich ocena zajmie kolejny miesiąc lub dwa. Wybór zwycięskiej oferty zostałby ogłoszony najpóźniej pod koniec listopada. Umowa sprzedaży zostanie zawarta między rządami, co ma zapewnić jej szybką realizację i transparentność (Chorwacja kupi Gripeny lub FA-50, 2016-12-29).

Według planów Chorwatów ostateczna umowa ma zostać podpisana w 2018, co umożliwi dostarczenie pierwszych samolotów latem 2020. Dowództwo HRZ i PZO chce, aby kontrakt objął także przeszkolenie 12 pilotów i 40-50 techników, którzy następnie przekazaliby swoje umiejętności następnym kolegom w kraju.

Ponieważ szkolenie pilotów samolotów wielozadaniowych potrwa 5-7 lat, a średnia wieku lotników zasiadających w kabinach MiGów-21 wynosi 38 lat, szef chorwackiego resortu obrony Damir Krstičević zaproponował, aby już teraz wybrać grupę młodych pilotów, którzy po 4 latach szkolenia będą mogli latać na nowych samolotach wielozadaniowych.

Według chorwackiej prasy ostateczna rozgrywka rozegra się pomiędzy Gripenem, którego cena jednostkowa szacowana jest na 70 mln euro (297 mln zł), a używanymi F-16, kosztującymi 20-30 mln USD (74-111 mln zł). Obydwa typy mają swoich zwolenników na różnych szczeblach władzy i wojska. Do zakupu samolotów i uzbrojenia należy też doliczyć wydatki na modernizację infrastruktury lotniskowej, hangarów i wyposażenia, jakie będą musiały ponieść HRZ i PZO.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.