Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego

Lotnictwo cywilne, 13 lipca 2017

Wczoraj odbyła się debata: Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego: bezpieczeństwo, innowacje, perspektywy. Organizatorem debaty był zarząd Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, obchodzącego właśnie 5-lecie działalności.

Aktualną przepustowość wszystkich polskich portów szacuje się na ok. 57 mln pasażerów rocznie / Zdjęcie: Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin

W debacie udział wzięli: Leszek Chorzewski, p.o. prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Paweł Szymański, dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Jerzy Bauman, reprezentujący port lotniczy Poznań-Ławica i Związek Regionalnych Portów Lotniczych.

Podczas debaty poruszono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa lotów (najnowszych rozwiązania wpływające na jego poprawę, inwestycje, praca osób o szczególnych kompetencjach na rzecz utrzymania bezpieczeństwa na polskim niebie) i innowacyjności (zastosowanie nowości technologicznych w nawigacji, inwestycje w systemy zwiększające wygodę pasażera i osób pracujących przy organizacji lotów). Omówiono także wpływ bezzałogowców na rozwój gospodarki (koncepcja systemu U-Space) i perspektywy rozwoju sieci lotnisk w Polsce w związku ze zwiększającymi się potrzebami pasażerów, a także wzrostu znaczenia gospodarczego miast i regionów.

Jak zauważyli dyskutanci, dzięki płynącym z Unii Europejskiej i pochodzącym z rządowych funduszy środkom, porty lotnicze w Polsce stały się bezpiecznymi, nowoczesnymi i ciekawymi architektonicznie obiektami, z których każdego roku korzysta coraz więcej pasażerów linii lotniczych. Lotniska i PAŻP muszą jednak cały czas inwestować w rozwój, z uwagi na zmiany technologiczne, a także w związku z coraz większym ruchem lotniczym w Polsce. Dlatego lotnisko w Modlinie planuje m.in. rozbudować terminal, co byłoby odpowiedzią na prognozowany wzrost ruchu z portu lotniczego. Pozwoli to na dołączenie tego, kończącego właśnie 5 lat, portu lotniczego do grona najbardziej innowacyjnych i najbezpieczniejszych lotnisk w Europie.

Jesteśmy gotowi do obsłużenia rocznie, nawet o 25% więcej pasażerów. Lotnisko może działać niemal przez całą dobę, gdyż nie obowiązują tu zakazy związane z ciszą nocną. Nasze lotnisko nie osiągnęło jeszcze pełnej przepustowości, ale by odpowiedzieć na oczekiwania rynku planujemy wiele inwestycji. Mam nadzieję, że w ciągu kilku lat do portu będzie doprowadzona linia kolejowa, co poprawi dostępność dla podróżnych. W planach jest też rozbudowa terminalu i hotel, który miałby stanąć w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska – stwierdził Leszek Chorzewski.

Lotnisko w Modlinie, które powstało 5 lat temu, było nastawione na tanie linie i przewoźników czarterowych. Do dziś odprawiono tam prawie 10 milionów pasażerów. Obecnie z Modlina latają w ponad 50 kierunkach tylko samoloty irlandzkiego Ryanaira. Według planów, z portu miałyby operować także samoloty innych linii (9 mln pasażerów Modlina, 2017-04-25).

Niemal każdy polski port lotniczy korzysta już z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Lotnictwo nie tylko wykorzystuje najnowocześniejsze trendy techniczne, ale również kreuje ich rozwój. Przykładem mogą być projekty PAŻP realizowane w ramach europejskiej inicjatywy SESAR 2020, czyli wspólnego kształtowania rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo i rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym w Europie.

PAŻP musi modernizować infrastrukturę lotniczą – ponieważ wymaga ona stałego ulepszania, wprowadzania coraz bardzie zaawansowanych rozwiązań technologicznych i systemów. Do 2020 zamierzamy wydać blisko 1 mld zł na nowe systemy zarządzania ruchem lotniczym, utrzymanie systemów dozorowania i radiokomunikacji, realizujemy inwestycje w portach lotniczych takiej jak budowa i podwyższanie kategorii ILS, wieże kontroli lotniska, na których pracują kontrolerzy ruchu lotniczego – dodał Janusz Niedziela.

Lotniska regionalne, takie jak port w Modlinie, są motorem rozwoju dla otoczenia, zapewniają miejsca pracy w nowoczesnych gałęziach gospodarki i przyczyniają się do dostępności transportowej i biznesowej regionu, co z kolei znacząco przyczyni się do poprawy zamożności jego mieszkańców. Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w 2030 w Polsce obsługiwanych będzie ok. 60 mln pasażerów rocznie, z czego ponad 2/3 na lotniskach regionalnych. Wynik ten jednak może być osiągnięty kilka lat wcześniej. Aktualną przepustowość wszystkich polskich portów szacuje się na ok. 57 mln pasażerów rocznie (25 mln Lotnisko Chopina, 32 mln porty regionalne, Kolejna trasa Wizz z Warszawy , 2017-07-11). Według prognoz ULC wynik ten ma zostać osiągnięty w 2029, jednak realnie może to nastąpić nawet 4-5 lat wcześniej.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.