Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Seryjny CH-5 oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 lipca 2017

14 lipca po południu na lotnisku (prawdopodobnie Pingquan – ponad 200 km na północny wschód od Pekinu) w prowincji Hebei w ChRL został oblatany prototyp seryjnego bezzałogowca bojowego CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) CH-5 (CH – Cai Hong, czyli tęcza). Pierwszy lot trwał 20 minut. Odbył się w trybie całkowicie automatycznym i zakończył powodzeniem.

Prototyp seryjnego bbsl CASC CH-5 w pierwszym locie / Zdjęcie: Bai Guolong

Oblot pierwszego, doświadczalnego prototypu CH-5 odbył się w sierpniu 2015. Później, w 2016 makieta bbsl została pokazana publicznie podczas Airshow China w Zhuhai. Wówczas nie ujawniono jednak wielu jego parametrów, ani nawet oficjalnego oznaczenia.

Prototyp seryjnego CH-5 różni się znacznie od samolotu doświadczalnego. Tamten był dolnopłatem, a jego motylkowe usterzenie miało obrys prostokątny. Po zmianach CH-5 jest średniopłatem z usterzeniem o obrysie trapezowym. Znacznej zmianie uległ też obrys kadłuba, szczególnie osłona radaru w jego przedniej części. Zupełnie nową geometrię ma wlot powietrza do umieszczonego w tylnej części silnika, napędzającego śmigło pchające.

Parametry CH-5 nadal budzą wątpliwości. Jego główny konstruktor, Shi Wen twierdzi, że ma on zasięg 10 tys. km, a długotrwałość lotu wynosi 60 godzin. Wcześniej podawano jednak, że CH-5 będzie miał zasięg 6,5 tys. km.

Henry Kenhmann na swym blogu podaje, że seryjny CH-5 ma rozpiętość 21,5 m (prototyp – 20,0 m). Napędza go silnik tłokowy o mocy 300-330 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 220 km/h. Masa maksymalna CH-5 wynosi prawdopodobnie 3300 kg, a masa podwieszeń zewnętrznych 1000 kg. Pułap sięga 7600 m.

CH-5 może być uzbrojony w dwa typy pocisków klasy powietrze-powierzchnia. Oba – AR-1 i AR-2 – dostarczane są głównie w wersji przeciwpancernej. Mogą być częściowo przenoszone w komorach wewnętrznych (200 kg), ale przede wszystkim na belkach podskrzydłowych. AR-1 ma masę równą 45 kg i zasięg 10 km. AR-2 jest od niego mniejszy. W Zhuhai makietę CH-5 pokazywano z 8 AR-1 i 8 AR-2 na podwieszeniach zewnętrznych.

Porównanie prototypu doświadczalnego i seryjnego CH-5. Dobrze widoczne różnice geometrii kadłuba i wlotu powietrza, umieszczenia płata oraz kształtu usterzeniaZdjęcie: Bai Guolong

CH-5 ma konkurować na rynku wewnętrznym, ale przede wszystkim na rynkach zagranicznych, z bardziej znanym Wing Loong II. W niektórych krajach oba będą konkurować też z amerykańskim MQ-9. Shi Wen twierdzi, że CH-5 kosztuje czterokrotnie mniej od niego. Ma też być znacznie tańszy w eksploatacji. Według Shi Wena, nawet o dwie trzecie.

CH-5 ma być oferowany nie tylko w wersji wojskowej. Po wyposażeniu w kamery multispektralne lub odpowiedni radar może służyć także do obserwowania powierzchni ziemi i wody w misjach egzekwowania prawa morskiego lub monitorowania reagowania kryzysowego. Do tego musi jednak przejść cykl badań certyfikacyjnych, co może potrwać kilka lat.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.