Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odnaleziona dokumentacja Mosquito

Lotnictwo wojskowe, 07 sierpnia 2017

Kilka miesięcy temu, podczas przygotowań do rozbiórki jednej z hal w dawnych zakładach koncernu de Havilland w Broughton, w jej kącie odkryto mikrofilmy, na których umieszczono ponad 20 tys. rysunków technicznych i schematów z okresu II wojny światowej, dotyczących produkcji różnych wersji samolotu de Havilland DH.98 Mosquito.

Ogółem wyprodukowano 7781 Mosquito w kilkudziesięciu wersjach, z czego 6710 podczas II wojny światowej / Zdjęcie: RAF Museum

Wśród nich znaleziono nawet projekty, które nigdy nie ujrzały światła dziennego, jak np. wersji torpedowej, która najprawdopodobniej miała posłużyć do ataku na pancernik Tirpitz, czy przeznaczonej do eksploatacji w warunkach pustynnych Mk I Tropics, z odpowiednim wyposażeniem umieszczonym w tylnej części kadłuba.

Jest to jedyna w świecie tak obszerna dokumentacja samolotu Mosquito. Po zapoznaniu się ze znaleziskiem zostało ono w całości przekazane fundacji The People’s Mosquito, której celem jest odbudowanie i przywrócenie zdatności do lotu jednemu z nocnych myśliwców tego typu, który służył w 23 Squadronie Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytani) i w lutym 1949 rozbił się w bazie Coltishall.

Ross Sharp, odpowiedzialny za stronę inżynierską projektu stwierdził, że dotychczas odbudowa 70-letniego samolotu nastręczała wiele problemów, z których podstawowym był brak wiedzy na temat technologii, materiałów i specyfikacji produkcji. Dzięki odnalezionym rysunkom będzie można teraz zrozumieć i odbudować genialne dzieło sztuki inżynierskiej, jakim był Mosquito – pierwszy w świecie wielozadaniowy samolot bojowy.

– Żaden inny samolot nie odniósł tak wielu sukcesów bojowych w tak krótkim czasie. Nawet dzisiaj Mosquito pozostaje jednym z najlepszych wielozadaniowych samolotów bojowych świata. Była to konstrukcja całkowicie brytyjska, produkowana przez ludzi, którzy kilka miesięcy wcześniej budowali meble i fortepiany – dodał prezes fundacji The People’s Mosquito John Lilley.

De Havilland DH.98 Mosquito (ang. komar, moskit) był dwusilnikowym, dwumiejscowym samolotem myśliwskim dziennym i nocnym, myśliwsko-bombowym, bombowym i rozpoznania fotograficznego. Uznawano go za jeden z najbardziej udanych samolotów II wojny światowej. Była to konstrukcja nowatorska, mimo że do jej budowy użyto głównie drewna. Z tego powodu został nazwany przez załogi drewnianym cudem.

Pierwszy prototyp Mosquito oblatano 25 listopada 1940. Ogółem wyprodukowano 7781 samolotów w kilkudziesięciu wersjach, z czego 6710 podczas II wojny światowej. Ostatni Mosquito opuścił linię montażową 15 listopada 1950. Obecnie na świecie istnieją tylko 3 samoloty tego typu zdatne do lotu. Jeden z nich znajduje się w Kanadzie, a 2 w USA. Szacuje się, że odbudowanie kolejnego latającego Mosquito ma pochłonąć 6 mln GBP (ponad 28 mln zł). Dotychczas udało się zebrać niewielką część tej kwoty.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.