Ministerstwo Obrony Indii poinformowało, że poszukuje nowych śmigłowców dla lotnictwa Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej) – 111 wielozadaniowych i 123 zwalczania okrętów podwodnych. Szacowana wartość zamówienia to ponad 5 mld USD (ponad 18 mld zł).
Śmigłowce ZOP, których masa startowa ma być mniejsza niż 12,5 t, zastąpią w służbie Sea Kingi i mają być przystosowane także do zwalczania jednostek nawodnych, transportu jednostek specjalnych, działań antypirackich, ratownictwa bojowego, wywiadu elektronicznego, ewakuacji rannych i niesienia pomocy humanitarnej ofiarom klęsk żywiołowych niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych.
Ich konstrukcja – obejmująca m.in. podwozie kołowe, składane łopaty wirnika nośnego i zdwojone sterownice – ma umożliwiać operowanie z lądu i pokładu okrętu. Wiropłaty mają być przystosowane do przenoszenia 2 typów przeciwokrętowych pocisków rakietowych, o zasięgu 25 km i 70 km.
Dwusilnikowe wiropłaty wielozadaniowe, o maksymalnej masie startowej 5 t, będą wykonywały misje poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacji medycznej, łącznikowe, antypirackie i antyterrorystyczne, humanitarne oraz obserwacyjne i wskazywania celów. Mają one być zdolne do przewozu co najmniej 6 osób albo 2 par noszy z chorymi/rannymi i jednego ratownika lub 420 kg ładunku w kabinie albo 500 kg ładunku na zawiesiu zewnętrznym.
Śmigłowce wielozadaniowe mają rozwijać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 230 km/h i operować na wysokości powyżej 3000 m. Podobnie jak śmigłowce ZOP, mają być wyposażone w podwozie kołowe i składane łopaty wirnika nośnego. 15 z nich ma być dostarczonych w ciągu 5 lat od podpisania kontraktu w konfiguracji podstawowej i posłużyć do szkolenia. Pozostałe 96 wiropłatów ma trafić do jednostek BNS w ciągu następnych 8 lat. Zastąpią one eksploatowane obecnie Chetaki (Nowe śmigłowce dla BNS, 2017-07-07).
Wiropłaty zostaną pozyskane w ramach tzw. partnerstwa strategicznego, które zakłada długoterminową współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami i przekazanie im kluczowych technologii i wiedzy, pozwalających na utworzenie w Indiach zakładów produkcyjnych i obsługowych. New Delhi chce, aby ponad 70% ich wyposażenia i części zamiennych pochodziło od rodzimych dostawców.
Zainteresowane przedsiębiorstwa zagraniczne, do których wysłano zaproszenia do udziału w przetargu, mają czas na odpowiedź do 6 października. Następnie Hindusi wyślą chętnym specyfikacje techniczne i wymagania przemysłowe dotyczące zakupu śmigłowców.