Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indie poszukują śmigłowców morskich

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 24 sierpnia 2017

Ministerstwo Obrony Indii poinformowało, że poszukuje nowych śmigłowców dla lotnictwa Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej) – 111 wielozadaniowych i 123 zwalczania okrętów podwodnych. Szacowana wartość zamówienia to ponad 5 mld USD (ponad 18 mld zł).

Nowe śmigłowce mają operować przede wszystkim z pokładów okrętów BNS. Obecnie Indie mają zbyt mało wiropłatów morskich – 11 Ka-28 i 17 Sea Kingów (na zdjęciu) – aby wyekwipować w nie wszystkie jednostki, zdolne do ich przenoszenia / Zdjęcie: MO Indii

Śmigłowce ZOP, których masa startowa ma być mniejsza niż 12,5 t, zastąpią w służbie Sea Kingi i mają być przystosowane także do zwalczania jednostek nawodnych, transportu jednostek specjalnych, działań antypirackich, ratownictwa bojowego, wywiadu elektronicznego, ewakuacji rannych i niesienia pomocy humanitarnej ofiarom klęsk żywiołowych niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych.

Ich konstrukcja – obejmująca m.in. podwozie kołowe, składane łopaty wirnika nośnego i zdwojone sterownice – ma umożliwiać operowanie z lądu i pokładu okrętu. Wiropłaty mają być przystosowane do przenoszenia 2 typów przeciwokrętowych pocisków rakietowych, o zasięgu 25 km i 70 km.

Dwusilnikowe wiropłaty wielozadaniowe, o maksymalnej masie startowej 5 t, będą wykonywały misje poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacji medycznej, łącznikowe, antypirackie i antyterrorystyczne, humanitarne oraz obserwacyjne i wskazywania celów. Mają one być zdolne do przewozu co najmniej 6 osób albo 2 par noszy z chorymi/rannymi i jednego ratownika lub 420 kg ładunku w kabinie albo 500 kg ładunku na zawiesiu zewnętrznym.

Śmigłowce wielozadaniowe mają rozwijać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 230 km/h i operować na wysokości powyżej 3000 m. Podobnie jak śmigłowce ZOP, mają być wyposażone w podwozie kołowe i składane łopaty wirnika nośnego. 15 z nich ma być dostarczonych w ciągu 5 lat od podpisania kontraktu w konfiguracji podstawowej i posłużyć do szkolenia. Pozostałe 96 wiropłatów ma trafić do jednostek BNS w ciągu następnych 8 lat. Zastąpią one eksploatowane obecnie Chetaki (Nowe śmigłowce dla BNS, 2017-07-07).

Wiropłaty zostaną pozyskane w ramach tzw. partnerstwa strategicznego, które zakłada długoterminową współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami i przekazanie im kluczowych technologii i wiedzy, pozwalających na utworzenie w Indiach zakładów produkcyjnych i obsługowych. New Delhi chce, aby ponad 70% ich wyposażenia i części zamiennych pochodziło od rodzimych dostawców.

Zainteresowane przedsiębiorstwa zagraniczne, do których wysłano zaproszenia do udziału w przetargu, mają czas na odpowiedź do 6 października. Następnie Hindusi wyślą chętnym specyfikacje techniczne i wymagania przemysłowe dotyczące zakupu śmigłowców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.