Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot pierwszego Phénixa

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 11 września 2017

W zakładach Airbus Defence and Space, położonych na podmadryckim lotnisku Getafe, 7 września oblatano pierwszy wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący A330 MRTT Phénix, przeznaczony dla Armee de l’Air (wojsk lotniczych Francji). Po zakończeniu trwającego 3 h 25 min lotu załoga stwierdziła, że przebiegł on zgodnie z oczekiwaniami.

Według planów Paryża wojska lotnicze Francji mają posiadać docelowo 12 Phénixów, zbudowanych na bazie A330-200 / Zdjęcie: Airbus, Pablo Cabellos

Samolot został wyprodukowany w tzw. nowym standardzie, obejmującym ulepszenia aerodynamiczne (krótsze prowadnice klap i zmienione sloty), modyfikacje struktury (centropłata i kadłuba) i podwozia oraz zabudowanie nowych wskaźników wielofunkcyjnych i komputerów oraz układu identyfikacji swój-obcy (IFF) Mod 5, pozwalającego na operowanie w cywilnej przestrzeni powietrznej z użyciem ADS-B. Maksymalna masa startowa MRTT została zwiększona do 238 t, co pozwala na zabranie ładunku o 20% większego podczas lotu na dystansie 11 tys. km. Mimo tego samolot ma charakteryzować się zmniejszonym o ok. 1% zużyciem paliwa.

Pierwszy z 9 Phénixów, zamówionych przez DGA w listopadzie 2014, z opcją na 3 kolejne, zostanie przekazany Armee de l’Air w 2018. Drugi dołączy do niego rok później. Pozostałe trafią do rąk francuskich lotników w tempie 1-2 samolotów rocznie, do 2025.

Francuskie Phénixy, napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700, zostaną wyposażone zarówno w sztywny podkadłubowy przewód do podawania paliwa (ARBS), jak i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi. W kabinie pasażerskiej będą mogły przewieźć maksymalnie 272 osoby. Wersja ewakuacji medycznej ma mieścić 10 modułów do intensywnej terapii i 88 pasażerów. Phénixy zastąpią w służbie przestarzałe C-135FR i KC-135R (Rafale zakończyły misję w Czadzie, 2016-08-04, Druga transza francuskich MRTT, 2015-12-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.