Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Polityka blokuje rozwój floty śmigłowców BiH

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 września 2017

Podczas sesji w dn. 24 sierpnia Rada Ministrów Bośni i Hercegowiny przyjęła informację o konieczności pilnych inwestycji finansowych, mających na celu poprawę zdolności Oruzane Snage Bosne i Hercegovine (OSBiH, sił zbrojnych Bośni i Hercegowiny) poprzez zakup śmigłowców.

Brak wyspecjalizowanych cywilnych środków do walki z pożarami spowodował, że podczas tegorocznych pożarów OSBIH wspomogły działania instytucji obrony cywilnej wysyłając do akcji jedyne zdolne do lotu 2 Mi-8MTV-1, przenoszące stalowe zbiorniki Flory-2600 o pojemności 2200 l, podwieszone na linie pod kadłubem / Zdjęcie: MO BiH

Rada zgodziła się, że należy zwiększyć budżet Ministerstwa Obrony na 2018 o ok. 65 mln KM (141 mln zł), aby można było zamówić 2 nowe transportowe śmigłowce średnie i 2 zestawy urządzeń ppoż. dla śmigłowców lekkich, używanych przez brigade Zračnih Snaga i Protuzračne Obrane (brZSiPZO, brygadę Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej).

Rada Ministrów BiH podjęła zobowiązanie zapewnienia finansowania projektów o wysokim priorytecie, z których jednym jest modernizacja floty śmigłowców, jednak spotkało się to ze sprzeciwem Milorada Dodika, prezydenta Republiki Serbskiej, będącej jednym z dwóch konstytucyjnych i prawnych członów Bośni i Hercegowiny. Komentując decyzję Rady Dodik powiedział, że Republika Serbska zablokuje przyjęcie w/w budżetu, ponieważ nie chce zgodzić się na dodatkowe fundusze dla OSBiH i zamierza, poprzez swoje Zgromadzenie Narodowe, zadeklarować militarną neutralność, a także planuje zorganizowanie referendum w sprawie przystąpienia do NATO, podkreślając, że Republika Serbska nadal będzie zaangażowana w proces integracji europejskiej.

Komentując ewentualne konsekwencje takiego referendum i możliwą reakcję ze strony społeczności międzynarodowej Dodik powiedział: Myślę, że będą mówić, że referendum jest nielegalne, ale dla Republiki Serbskiej jest prawomocne. Chcemy osiągnąć krajowy konsensus polityczny i zaniechać integracji z NATO. Chcemy przesłać jasną wiadomość, że Bośnia i Hercegowina nie powinna przystąpić do NATO. W świecie spolaryzowanym połączenie z jedną stroną oznacza utratę [sympatii] Rosji i innych przyjaciół. Nie chcemy stracić tej przyjaźni. Republika Serbska chce być sąsiadem Serbii, która utrzymuje neutralność.

Blokowanie przyjęcia budżetu jest nieodpowiedzialne i bezpośrednio przeciwstawia się interesom obywateli tego kraju. Bośnia i Hercegowina wyraźnie wyraziła chęć zostania członkiem NATO i złożyła wniosek o uruchomienie planu działania w sprawie członkostwa w liście, wysłanym do Sekretarza Generalnego NATO w 2009. Stany Zjednoczone są silnie zaangażowane w pomaganie Bośni i Hercegowinie w osiągnięciu tego celu – powiedział rzecznik Ambasady Stanów Zjednoczonych w Sarajewie w sprawie oświadczenia prezydenta Dodika, podkreślając, że ZSiPZO istnieją w celu zagwarantowania bezpieczeństwa i obrony całego kraju oraz zapewnienia niezbędnej pomocy obywatelom, np. podczas klęsk żywiołowych.

W wywiadzie dla dziennika Vecernji List z dn. 4 września minister obrony BiH Marina Pendes podkreśliła, że Rada Ministrów uznała, iż zakup 2 nowych śmigłowców jest niemożliwy bez właściwego finansowania.– Od lat domagamy się większych alokacji dla Ministerstwa Obrony, a jeśli budżet obronny zostałby zwiększony, aby osiągnąć równoważność 1,5% PKB, umożliwiłoby to coroczne zakupy kilku śmigłowców, naprawy i modernizację pojazdów i zmniejszyło potrzebę darowizn od naszych partnerów, takich jak USA, Niemcy czy ChRL, którzy w przeszłości przekazali wiele sprzętu niezbędnego do niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych – zauważyła minister Pendes.

Potrzeba zakupu nowych śmigłowców dla ZSiPZO od dawna jest priorytetem Ministerstwa Obrony BiH, w celu utrzymania i polepszenia zdolności floty wiropłatów OSBiH, składającej się z trzech różnych typów, wchodzących w skład dwóch eskadr. 1. Helikopterski skvadron (1. HS, eskadra śmigłowców), operująca z bazy lotniczej Mahovljani, która znajduje się około 20 km od Banja Luki, jest obecnie wyposażona w mieszaną flotę 6 lekkich wielozadaniowych / łącznikowych SOKO SA.341 / 342 Gazelle i parę transportowych Mi-8T. Natomiast 2. HS, stacjonująca w bazie Rajlovac niedaleko Sarajewa, na papierze dysponuje 13 Bellami UH-1 Huey i 4 Mi-8MTV-1 / Mi-17. Pomimo posiadania znacznej liczby śmigłowców, zdatność do lotu floty brZSiPZO jest bardzo niska. Według lokalnych mediów, powołujących się na dokumenty Ministerstwa Obrony, w 2013 wyniosła on 25%, a następnie spadała – do 20% w 2014, 13% w 2015 i znacznie poniżej 10% w 2016.

Latem br., gdy większość śmigłowców OSBiH była uziemiona i czekała na remonty generalne lub przeglądy obsługowe, Bośnię i Hercegowinę ponownie nawiedziły pożary. Kraj nie był przygotowany na walkę z żywiołem z użyciem lotnictwa, mimo że w marcu 2014 Rada Ministrów zaakceptowała Studium na rzecz zwalczania pożarów lasów w Bośni i Hercegowinie, wzywające do zwiększenia zdolności ppoż. OSbiH poprzez zamówienie nowych śmigłowców Mi-8, a także do wyposażenia instytucji cywilnych w minimum 4 specjalistyczne samoloty pożarnicze AT-802, które wskazano jako najbardziej optymalny statek powietrzny do zwalczania pożarów lasów w Bośni i Hercegowinie (Macedońskie AT-802A w akcji , 2017-04-07).

Zapytana przez Vecernji List, czy Bośnia i Hercegowina powinna zakupić śmigłowce, czy raczej zainwestować w samolotach pożarnicze CL-415 lub AT-802 (Viking wykupił dział Bombardiera , 2016-06-22), minister Pendes stwierdziła: Potrzebujemy wielozadaniowych statków powietrznych. Czy taki jest AT-802 i czy jest on potrzebny OSBiH? Nie potrzebujemy takich samolotów, ale statków powietrznych do ochrony ludności. OSBiH potrzebuje śmigłowców, które oprócz przewozu ludzi i ładunków mogą wziąć udział w operacjach pożarniczych.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.