Produkcja czterech nowych satelitów bardzo wysokiej rozdzielczości, które razem utworzą konstelację Pléiades Neo, postępuje zgodnie z harmonogramem przewidującym wyniesienie ich na orbitę w 2020. Dołączą one do istniejącej konstelacji satelitów optycznych i radarowych zbudowanych przez Airbusa i zaoferują lepsze osiągi oraz najkrótszy czas reakcji na rynku dzięki bezpośredniemu dostępowi do systemu łączności znanego jako kosmiczna infostrada – SpaceDataHighway.
Ta pierwsza partia satelitów optycznych o bardzo wysokiej manewrowości podwoi dzienną liczbę przelotów nad dowolnym obszarem Ziemi i pięciokrotnie zwiększy wskaźnik przeprogramowywania w porównaniu z poprzednimi konstelacjami. Każdy satelita doda do oferty Airbusa obrazy 0,5 mln km2 powierzchni Ziemi z rozdzielczością 30 cm. Obrazy te będą przesyłane do OneAtlas, zapewniając klientom natychmiastowy dostęp do danych, analiz i korelacji z unikatowym archiwum danych optycznych i radarowych.
Konstelacja Pléiades Neo będzie używać systemu SpaceDataHighway, aby zapewnić najkrótszy czas reakcji, najniższe opóźnienia i transmisję dużej ilości danych. Bardzo wysoka przepustowość łączności laserowej (do 1,8 Gb/s) oraz rozmieszczenie satelitów przekaźnikowych na orbicie geostacjonarnej pozwoli codziennie przesłać na Ziemię nawet 40 TB danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego, podczas gdy obecnie opóźnienia sięgają kilku godzin. Cztery satelity z terminalami działającymi w paśmie Ka umożliwią aktualizowanie programu w ostatnim momencie, nawet gdy satelity nie będą bezpośrednio widoczne ze stacji naziemnej. Jest to ważne dla klientów, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę skutków katastrof naturalnych i niesienie pierwszej pomocy w zastosowaniach cywilnych i wojskowych (Kosmiczna infostrada już działa , 2016-11-26).
Zintegrowane terminale laserowe nowej generacji mają zoptymalizowaną moc i zaoszczędzą 60% masy i miejsca w porównaniu z obecnie używanymi urządzeniami. Zostały one zaprojektowane przez Tesat Spacecom i zbudowane we współpracy między niemiecką agencją kosmiczną DLR i Airbusem. Prace rozwojowe i weryfikacyjne są wspierane przez DLR z wykorzystaniem funduszy przyznanych przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec.
Kosmiczna infostrada, znana też jako European Data Relay System (EDRS), powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) a Airbusem na potrzeby satelitów Sentinel realizujących unijny program Copernicus. Pléiades Neo będzie pierwszą komercyjną konstelacją wyposażoną w tę technologię, która zapewni niezwykle krótki czas reakcji (Sentinel-5 Precursor w drodze na kosmodrom , 2017-09-01).
Dzięki Pléiades Neo, klienci zyskają zwiększone możliwości monitorowania oraz efektywność operacyjną. Zgodnie ze strategią Airbusa, która przewiduje rozwój cyfryzacji i łączności, segmenty naziemne nowej generacji będą ułatwiać dostęp do informacji, oferując funkcje maszynowego uczenia się i zautomatyzowanej analizy. Zapewnią też możliwość jednoczesnego realizowania wielu misji oraz przetwarzania obrazów w dużej skali.