Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rolls-Royce oferuje BR725 dla B-52

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 15 września 2017

Kwestia wymiany silników służących do napędu eksploatowanych przez US Air Force bombowców strategicznych B-52H Stratofortress powraca co kilka lat, jednak bez widocznych efektów. Używane obecnie samoloty tego typu napędzane są 8 silnikami turbowentylatorowymi Pratt & Whitney TF33-P-3, z których każdy rozwija ciąg 76 kN. Konstrukcja została opracowana pod koniec lat 1950.

Zespół napędowy B-52H stanowi 8 przestarzałych i paliwożernych silników Pratt & Whitney TF33-P-3 / Zdjęcie: US Air Force

W związku z tym brytyjski koncern zaproponował Amerykanom wymianę TF-33 na nowoczesne BR725, stosowane w odrzutowcach klasy biznes. Według producenta ma to przynieść zmniejszenie zużycia paliwa przez Stratofortress aż o 34%, co spowoduje, że do wykonania misji przez jeden bombowiec potrzebna będzie mniejsza ilość tankowców.

Od kilku lat widzimy potrzebę wymiany silników B-52. Widzimy, że teraz jest odpowiedni moment i chcemy zaoferować najlepsze rozwiązanie – mówi przedstawiciel Rolls-Royce North America Tom Hartmann.

Głównymi zaletami BR725 mają być zbliżone do TF-33 gabaryty i wartość rozwijanego ciągu (75 kN) oraz znacznie niższe koszty eksploatacji i obsługi technicznej. Wcześniej US Air Force zamierzały wyposażyć B-52H w 4 nowe silniki, ale rozwiązanie takie okazało się zbyt skomplikowane i kosztowne.

Co szczególnie ważne, US Air Force mają już w swojej flocie samoloty napędzane silnikami rodziny BR700, oznaczonymi jako F130 – są to E-11A Battlefield Airborne Communications Node (Bombardier Global 5000, Morska wersja Globala 5000 , 2015-02-10) i C-37A (Gulfstream G550, Umowa zakupu G550 podpisana, 2016-11-15). W przypadku wyboru BR725 dla B-52H Rolls-Royce zamierza zbudować nową linię montażu i prób silników tego typu w USA.

Do wymiany silników B-52H przymierza się też Pratt & Whitney, oferujący zmodernizowane TF-33. Plany US Air Force zakładają utrzymanie Stratofortress w służbie do lat 2050 (Propagandowy B-52, 2017-07-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.