Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wielki powrót HCP do sektora obronnego

Przemysł zbrojeniowy, Służby państwowe, Wojska lądowe, Wojska specjalne, 25 września 2017

HCP, czyli zakłady Hipolit Cegielski-Poznań S.A. oferują, wespół ze swoimi polskimi partnerami – m.in. Grupą WB i wrocławską spółką Radiotechnika Marketing – Siłom Zbrojnym, Straży Granicznej i Policji aż dwa spolonizowane kołowe wozy opancerzone 4x4.

Pojazdy Cobra II tureckiego Otokara i Husar Czechoslovak Group (w jej składzie są zakłady Tatra Defence Vehicle) naszych południowych sąsiadów podczas wrześniowych pokazów ich potencjalnego polskiego producenta – HCP, na jednym z podwarszawskich poligonów. Pokaz wzbudził duże zainteresowanie licznie przybyłych oficerów i żołnierzy sił specjalnych. Mają one także być mobilnymi platformami opancerzonymi nowego systemu bojowego SWARM Grupy WB / Zdjęcia: Wojciech Łuczak

W swoim powrocie do sektora obronnego HCP cieszy się wsparciem Ministerstwa Rozwoju i państwowych holdingów wydobywczych działających na Dolnym Śląsku. Na razie poznaniacy proponują polskiemu wojsku i polskim formacjom specjalnym w 70% spolonizowane wozy zagranicznej konstrukcji – czeskie pojazdy Husar (Tatra Defence Vehicle – umowę przewidującą przekazanie HCP kompletnej dokumentacji podpisano w maju 2017) i tureckie, sprawdzone już w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie Cobry II korporacji Otokar (Kolejne wozy Cobra II dla Turcji, 2016-01-06). HCP nie wyklucza uruchomienia u siebie wielkoseryjnej polskiej produkcji obu wozów. Pojazdy oferowane będą także przez Cegielskiego na eksport. Pierwszym zagranicznym forum ich prezentacji będzie najprawdopodobniej kijowska wystawa Arms & Security (10-13 października 2017).

Podczas wrześniowej prezentacji obu polonizowanych wozów opancerzonych na podwarszawskim poligonie z udziałem wysokiej rangi urzędników Ministerstwa Rozwoju, przedstawiciele polskich formacji specjalnych nie kryli zainteresowania pojazdami, które ich zdaniem, wyposażone w doskonały sprzęt łączności (Grupa WB) – znakomicie nadają się do roli osłoniętych lekkim pancerzem wozów dowodzenia akcjami specjalnymi, zarówno w polu, jak i w terenie zurbanizowanym. Wozy zapewniają bowiem chronione miejsce pracy co najmniej 4 żołnierzom, czy funkcjonariuszom.

Okazało się również, że w przyszłości opancerzone wozy 4x4 z HCP (bez względu na ich typ) mogą być mobilną podstawą systemu SWARM – po raz pierwszy zaprezentowanego przez Grupę WB na MSPO 2017. SWARM to połączenie z pojazdami opancerzonymi systemów wytwarzanych już i eksportowanych przez holding z Ożarowa – bezzałogowych statków latających FlyEye (rozpoznanie i przekazanie koordynat celu, Idex 2017: WB Group prezentuje ofertę, 2017-02-23), rozwijanego już w gdyńskim Radmorze nowoczesnego radia software’owego – SDR, systemu dowodzenia i kierowania Topaz i efektora, czyli uderzeniowych bezzałogowców Warmate (Kolejne Warmate na eksport, 2017-05-19).

Wszystko to zintegrowane tworzy lekki, mobilny system systemów precyzyjnego ataku małego zasięgu ważnych zidentyfikowanych punktów potencjalnego przeciwnika na dystansie do 14 km (zasięg Warmate). Pojazdy HCP tworzyłyby naziemną opancerzoną platformę wsparcia bojowego dla działań szybkich jednostek specjalnych. SWARM został w wariancie pojazdowym zaprezentowany na największych w tym sezonie targach zbrojeniowych DSEI 2017 w Londynie. Jeśli przyniosą one zainteresowanie zagraniczne systemem, dadzą również eksportowy impuls zamierzeniom przemysłowym HCP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.