Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Macedonia i Bulgaria zacieśniają współpracę

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 26 września 2017

Podpisana 1 sierpnia umowa o strategicznym partnerstwie pomiędzy Macedonią i Bułgarią ma zapewnić m.in. zintensyfikowanie współpracy dwustronnej w dziedzinie obronności dzięki wdrożeniu różnych inicjatyw i planów, uzgodnionych na poziomie eksperckim. Takie postanowienia podjęli szefowie resortów obrony obydwu krajów, Radmiła Szekerinska i Krasimir Karakaczanow, podczas spotkania w dn. 18 września.

W kwietniu 2007, sofijskie zakłady TEREM-LETEST wykonały przegląd po 300 h i wymianę pokrycia skrzydeł jedynego macedońskiego samolotu transportowego An-2R / Zdjęcie: Dragan Cvetic

Komentując poprawę relacji z zachodnim sąsiadem minister Karakaczanow stwierdził: Bułgaria uważa, że stabilność w regionie zależy od dobrych relacji między sąsiadami dodając, że Bułgaria wspiera jedność państwa i integralność terytorialną Republiki Macedonii, a także zdecydowana jest pomóc Macedonii w dołączeniu do NATO. Zostało to przyjęte z wdzięcznością przez minister Szekerinską, która skorzystała z okazji i podziękowała Bułgarii za poważne stanowisko, broniące i promujące główny cel strategiczny Macedonii – członkostwo w Sojuszu (Macedonia chce jak najszybciej dołączyć do NATO, 2017-08-07).

Intensyfikacja współpracy obronnej pomiędzy obydwoma krajami obejmie w pierwszej kolejności wizytę macedońskich ekspertów w sofijskiej akademii obrony narodowej im. Georgi Stojkowa Rakowskiego w styczniu 2018 w celu wymiany doświadczeń i zapewnienia pomocy niezbędnej do opracowania nowego macedońskiego Strategicznego Przeglądu Obronnego, którego zakończenie zaplanowano w połowie przyszłego roku. Kolejnym przedsięwzięciem będzie współpraca sił specjalnych, której podsumowaniem będą wspólne ćwiczenia. Obydwie strony zbadają też możliwości szkolenia macedońskich oficerów w Bułgarii, m.in. w akademii marynarki wojennej im. Nikoły Wapcarowa w Warnie. Macedończycy z kolei chcą zaprezentować Bułgarom możliwości poligonu Krivolak, promowanego jako miejsce szkolenia jednostek NATO mających operować w warunkach pustynnych. Planowane są też rozmowy w sprawie zwiększenia zakresu współpracy wojsk lotniczych obydwu krajów (Reorganizacja wojsk lotniczych Bułgarii , 2017-07-17).

Bułgaria, która jako pierwsza uznała niepodległość Republiki Macedonii w 1992, zawsze miała dobre stosunki wojskowe z zachodnim sąsiadem, chociaż ich intensywność była zmienna, zależnie od relacji politycznych między obydwoma krajami. Najlepiej współpraca wojskowa układała się w czerwcu 1999, gdy Bułgaria przekazała Macedonii 94 czołgi podstawowe (głównie T-55A i kilka T-54) i 4042 przeznaczonych dla nich 100-mm pocisków, 108 haubic holowanych M-30 z 4320 122-mm pociskami oraz warsztaty polowe: 7 Ził-131 i 7 Ził-157, a także duże ilości części zapasowych do w/w sprzętu. Po okresie stagnacji, w kwietniu 2007, sofijskie zakłady TEREM-LETEST wykonały przegląd po 300 h i wymianę pokrycia skrzydeł jedynego macedońskiego samolotu transportowego An-2R (nr takt. VAM-150).

Obydwa kraje wiele spodziewają się zwłaszcza po współpracy wojsk lotniczych, która może być owocna dla każdego z nich. Macedonia dysponuje nowoczesnym centrum szkolenia pilotów w bazie Petrovec, wyposażonym w samoloty Zlin 242L, śmigłowce Bell 206B-3 i symulatory lotu śmigłowców Mi-8MT/17/171 i Mi-24, dostarczone przez rumuńskie przedsiębiorstwo Simultec. W zamian Bułgaria może zaoferować swoje warsztaty, w których Macedończycy mogą przeprowadzić przeglądy i naprawy swoich samolotów i śmigłowców Mi-8/-17 (25-lecie brygady lotnictwa WL Macedonii , 2017-06-12).

Zainteresowanie przeglądami naprawczymi macedońskich Mi-17 zostało ostatnio wyrażone w zaskakujący sposób przez Serbię. 12 września minister obrony Aleksandar Vulin poinformował komisję ds. bezpieczeństwa i spraw wewnętrznych Zgromadzenia Narodowego, że zakłady Moma Stanojlovic wykonują obecnie przeglądy naprawcze pary macedońskich Mi-17. W obliczu faktów, że w rzeczywistości serbska placówka jest w stanie prowadzić wyłącznie przeglądy Mi-8T, a Macedonia nie wysyłała do Serbii żadnych śmigłowców, oświadczenie Vulina może wskazywać na poważne zaawansowanie prac mających na celu przekształcenie zakładów Moma Stanojlovic w autoryzowane regionalne centrum obsługi Mi-17 i jednoczesne lobbowanie na rzecz zdobycia zamówienia od pierwszego chętnego – Macedonii, który sprawdziłby jego zdolności.  

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.