Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aneto – nowy silnik Safrana

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 04 października 2017

Podczas odbywającej się w Londynie wystawy Helitech International francuski koncern Safran Helicopter Engines zaprezentował rodzinę nowych silników o nazwie Aneto. W jej skład wejdzie kilka modeli, rozwijających moc od 2500 do ponad 3000 KM.

Pierwszy model nowego silnika, o mocy 2500 KM, o nazwie Aneto-1K, został wybrany do napędu śmigłowca AW189K / Zdjęcie: Leonardo

Prezes Safran Helicopter Engines Bruno Even powiedział: Uruchomienie rodziny silników Aneto podczas Helitech jest ważnym krokiem. […] Dziś jesteśmy w stanie wprowadzić na rynek nowe generacje i konkurencyjne rozwiązania silników dla śmigłowców średnich i ciężkich, gotowe do wejścia do eksploatacji w 4. kw. 2018. Jesteśmy przekonani, że Aneto zaoferuje doskonałe osiągi w połączeniu z obniżonymi kosztami operacyjnymi.

Pierwszy model o mocy 2500 KM, o nazwie Aneto-1K, został wybrany przez koncern Leonardo do napędu jego śmigłowca AW189K. Pierwszy lot tego wiropłata, z zabudowanymi silnikami Aneto-1K, miał miejsce 9 marca br. Wejście silnika do eksploatacji planowane jest na 4. kw. przyszłego roku, po uzyskaniu Certyfikatu Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). AW189K przeznaczony będzie do transportu osób i ładunków na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i do zadań poszukiwawczo-ratowniczych na morzu (10 tys. h nalotu AW189, 2016-03-30). 

Dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo dodał: Cieszymy się, że AW189K będzie pierwszym śmigłowcem wyposażonym w silnik Aneto. Ten nowy silnik turbowałowy zapewni naszym klientom doskonałe osiągi i zwiększy zdolności i wszechstronność naszego śmigłowca, zwłaszcza w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny).

Koncern Safran Helicopter Engines (dawniej Turbomeca) ma długą tradycję nazywania swoich silników w nawiązaniu do Pirenejów, u podnóża których znajdują się zakłady w Bordes. Arriel (Pic d'Arriel) to szczyt, który leży na granicy między Hiszpanią (prowincja Huesca, w regionie Aragonia) a Francją (departament Pireneje Atlantyckie). Arrius jest nazwą górskiego jeziora, a Makila – tradycyjnej laski Basków. Podobnie nazwa silnika Arrano oznacza w języku Basków orła.

Z tego względu nowy silnik nosi nazwę Aneto (Pico de Aneto lub Pic d’Aneto) – najwyższego szczytu Pirenejów w masywie Maladeta (wys. 3404 m n.p.m), który znajduje się w Hiszpanii, w prowincji Huesca na północy Aragonii. Odzwierciedla to zobowiązanie Safran Helicopter Engines do pokonywania granic zarówno pod względem osiągnięć technicznych, jak i jakości usług, a także symbolizuje nowe poziomy mocy i parametrów, które producent jest w stanie osiągnąć.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.