US Army po raz kolejny inwestuje w opracowanie nowego bojowego wozu piechoty, tym razem w ramach programu Next-Generation Combat Vehicle (NGCV). Właśnie poinformowano o zawarciu z konsorcjum kierowanym przez SAIC (z Lockheed Martin, Moog, GS Engineering, Hodges Transportation i Roush Industries) kontraktu na zaprojektowanie i budowę dwóch doświadczalnych pojazdów etapu NGCV 1.0. Jest on wart 700 mln USD. Faza koncepcyjna ma potrwać do 2019, a prototypy mają powstać do 2022, zaś ich testy mają się rozpocząć rok później.
Program NGCV rozpoczął się w 2016. Wymagania US Army na nowy pojazd przewidują przewożenie 2-osobowej załogi i 6 żołnierzy desantu. Oznacza to, że podstawowa, 12-osobowa jednostka będzie potrzebować dwóch – współpracujących ściśle ze sobą – NGCV. Pojazdy mają być uzbrojone w działka kal. 50 mm w bezzałogowym module bojowym. Wysoką mobilność mają im zapewnić silniki o mocy 1000 KM.
Ze strony US Army program koordynuje Tank Automotive Research, Development and Engineering Center (TARDEC). Według planu przedstawionego wiosną 2017, badania prototypów – demonstratorów technologii NGCV 1.0 mają być prowadzone w latach 2023-2024. Po ich zakończeniu zostaną zbudowane prototypy etapu NGCV 2.0, a produkcja seryjna wozów bojowych nowej generacji ma się rozpocząć w 2035. Nowe wozy powinny zastąpić dotychczas używane M2 Bradley i – częściowo – czołgi M1 Abrams, a nawet kto Stryker. Takie założenie oznacza, że NGCV miałby stać się substytutem obecnie używanych pojazdów ważących od 20 do 70 ton.
Warto przypomnieć, że US Army finansowała już dwa duże programy budowy bojowych wozów piechoty nowej generacji. Pierwszy – Future Combat Systems (FCS), realizowany był w latach 1999 – 2008 i pochłonął aż 18,1 mld USD bez konkretnych rezultatów. Drugi – Ground Combat Vehicle (GCV) został zakończony, także bez sukcesu, w 2014 (Przebudowa Bradleyów , 2016-04-11, GCV raczej po 2025, 2013-02-09).