Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnisko Chopina nie boi się zimy

Lotnictwo cywilne, 26 października 2017

Doświadczeni pracownicy i ponad 40 specjalistycznych pojazdów obsługiwanych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, pozostanie przez najbliższe pół roku w gotowości do walki z zimą na Lotnisku Chopina w Warszawie.  Pomimo, że do rozpoczęcia kalendarzowej zimy zostały prawie dwa miesiące, na warszawskim lotnisku ona już się zaczęła. Od października do kwietnia działania Służby Utrzymania Lotniska Chopina są podporządkowane jednemu celowi – zapewnieniu takiego stanu lotniska, który umożliwia bezpieczne prowadzenie operacji lotniczych nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Pomimo, że do rozpoczęcia kalendarzowej zimy zostały prawie dwa miesiące, na warszawskim lotnisku ona już się zaczęła / Zdjęcie: Lotnisko Chopina

Akcja Zima to kryptonim działań służb odpowiedzialnych za odśnieżanie i oczyszczanie wszystkich niezbędnych powierzchni na lotnisku: dwóch dróg startowych o łącznej długości 6,5 km i minimalnej szerokości 45 m, dróg kołowania i stanowisk postojowych samolotów. Wszystkie te elementy infrastruktury muszą być cały czas dostępne dla statków powietrznych, które lądują i startują na Okęciu. Konieczna jest też perfekcyjna współpraca z kontrolerami ruchu lotniczego i poszczególnymi liniami lotniczymi, pozwalająca wypracować odpowiedni harmonogram, w minimalny sposób wpływający na terminowość operacji lotniczych. Ostateczny scenariusz podyktuje pogoda (SAS uruchomią loty Warszawa-Oslo, 2017-10-25, Sukces połączenia do Seulu, 2017-10-20).

Służba Utrzymania Lotniska Chopina może pochwalić się najnowocześniejszym sprzętem. To m. In. 10  najnowszej generacji specjalistycznych zestawów do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania. Każdy z nich ma pług o szerokości roboczej prawie 7 m oraz oczyszczarkę i dmuchawę, które skutecznie usuwają śnieg z czyszczonej powierzchni. Przejazd 10 takich pojazdów umożliwia całkowite usunięcie śniegu z jednej drogi startowej w czasie 25-30 min.

Kolumna wspierana jest przez zraszarki (pojazdy osłony chemicznej), które w razie potrzeby pokrywają drogi startowe środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Środki chemiczne stosowane na lotnisku znacznie różnią się od soli używanej przez uliczne pługi. W trosce o środowisko naturalne, na Lotnisku Chopina stosowane są preparaty ekologiczne na bazie mrówczanów.

Oprócz nich na lotnisku pracują też oczyszczarki kompaktowe, na których zamontowane jest wyposażenie pozwalające oczyścić i w razie potrzeby zabezpieczyć środkami chemicznymi stanowiska postojowe dla samolotów. Na oczyszczenie jednego takiego stanowiska potrzebują zaledwie 10-15 min.

Oprócz dwóch głównych typów wyposażenia zimowego, na lotnisku znajdują się inne, różnorodne pojazdy uzupełniające – od specjalnych pługów wirnikowych, które odrzucają pryzmy śniegu zgarnięte z dróg startowych lub stanowisk postojowych w bezpieczne rejony, po traktory z pługami oczyszczające mniej newralgiczne, ale również istotne obszary lotniska. Działanie sprzętu wspierają nowoczesne systemy komputerowe – np. ICE ALERT – zapewniające właściwe zarządzanie.

Z powodu dużej liczby dni z temperaturą oscylującą w okolicach 0°C odśnieżanie i zapobieganie oblodzeniu staje się często prawdziwym wyzwaniem. Praca przy obsłudze zestawów wymaga nie tylko doświadczenia, ale również kondycji i koncentracji. Może się bowiem zdarzyć, że cały, trwający 12 h dyżur pracownicy spędzą za kierownicą zestawu, usuwając padający śnieg i zapobiegając pojawieniu się lodu na płycie lotniska. Duża liczba drobnych elementów (np. lamp oświetleniowych czy znaków nawigacyjnych) sprawia, że każdy przejazd wymaga skupienia i dokładności.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.