Doświadczeni pracownicy i ponad 40 specjalistycznych pojazdów obsługiwanych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, pozostanie przez najbliższe pół roku w gotowości do walki z zimą na Lotnisku Chopina w Warszawie. Pomimo, że do rozpoczęcia kalendarzowej zimy zostały prawie dwa miesiące, na warszawskim lotnisku ona już się zaczęła. Od października do kwietnia działania Służby Utrzymania Lotniska Chopina są podporządkowane jednemu celowi – zapewnieniu takiego stanu lotniska, który umożliwia bezpieczne prowadzenie operacji lotniczych nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Akcja Zima to kryptonim działań służb odpowiedzialnych za odśnieżanie i oczyszczanie wszystkich niezbędnych powierzchni na lotnisku: dwóch dróg startowych o łącznej długości 6,5 km i minimalnej szerokości 45 m, dróg kołowania i stanowisk postojowych samolotów. Wszystkie te elementy infrastruktury muszą być cały czas dostępne dla statków powietrznych, które lądują i startują na Okęciu. Konieczna jest też perfekcyjna współpraca z kontrolerami ruchu lotniczego i poszczególnymi liniami lotniczymi, pozwalająca wypracować odpowiedni harmonogram, w minimalny sposób wpływający na terminowość operacji lotniczych. Ostateczny scenariusz podyktuje pogoda (SAS uruchomią loty Warszawa-Oslo, 2017-10-25, Sukces połączenia do Seulu, 2017-10-20).
Służba Utrzymania Lotniska Chopina może pochwalić się najnowocześniejszym sprzętem. To m. In. 10 najnowszej generacji specjalistycznych zestawów do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania. Każdy z nich ma pług o szerokości roboczej prawie 7 m oraz oczyszczarkę i dmuchawę, które skutecznie usuwają śnieg z czyszczonej powierzchni. Przejazd 10 takich pojazdów umożliwia całkowite usunięcie śniegu z jednej drogi startowej w czasie 25-30 min.
Kolumna wspierana jest przez zraszarki (pojazdy osłony chemicznej), które w razie potrzeby pokrywają drogi startowe środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Środki chemiczne stosowane na lotnisku znacznie różnią się od soli używanej przez uliczne pługi. W trosce o środowisko naturalne, na Lotnisku Chopina stosowane są preparaty ekologiczne na bazie mrówczanów.
Oprócz nich na lotnisku pracują też oczyszczarki kompaktowe, na których zamontowane jest wyposażenie pozwalające oczyścić i w razie potrzeby zabezpieczyć środkami chemicznymi stanowiska postojowe dla samolotów. Na oczyszczenie jednego takiego stanowiska potrzebują zaledwie 10-15 min.
Oprócz dwóch głównych typów wyposażenia zimowego, na lotnisku znajdują się inne, różnorodne pojazdy uzupełniające – od specjalnych pługów wirnikowych, które odrzucają pryzmy śniegu zgarnięte z dróg startowych lub stanowisk postojowych w bezpieczne rejony, po traktory z pługami oczyszczające mniej newralgiczne, ale również istotne obszary lotniska. Działanie sprzętu wspierają nowoczesne systemy komputerowe – np. ICE ALERT – zapewniające właściwe zarządzanie.
Z powodu dużej liczby dni z temperaturą oscylującą w okolicach 0°C odśnieżanie i zapobieganie oblodzeniu staje się często prawdziwym wyzwaniem. Praca przy obsłudze zestawów wymaga nie tylko doświadczenia, ale również kondycji i koncentracji. Może się bowiem zdarzyć, że cały, trwający 12 h dyżur pracownicy spędzą za kierownicą zestawu, usuwając padający śnieg i zapobiegając pojawieniu się lodu na płycie lotniska. Duża liczba drobnych elementów (np. lamp oświetleniowych czy znaków nawigacyjnych) sprawia, że każdy przejazd wymaga skupienia i dokładności.