Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Plany rozwoju portu Kraków-Balice

Lotnictwo cywilne, 27 października 2017

26 października spółka Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice im. Jana Pawła II ogłosiła strategię rozwoju do 2036.

W 2036 Balice nadal mają być portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przede wszystkim przez samoloty kodu C, czyli np. Boeingi 737-800 czy Airbusy A320 / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Zaakceptowany przez wszystkie organy spółki Plan Generalny Lotniska Kraków-Balice jest rozwinięciem przyjętego w ubiegłym roku Planu inwestycji do 2023 i wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych 20 lat. Podstawą modernizacji lotniska pozostaje budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m i szerokości 60 m, która jest kluczowym elementem jego infrastruktury (Nowa droga startowa w Balicach, 2016-05-25).

Realizacja zadań opisanych w planie generalnym lotniska została podzielona na 3 etapy i poza wspomnianą budową nowej drogi startowej obejmuje rozbudowę terminalu pasażerskiego, który docelowo ma mieć powierzchnię ok. 80 tys. m² (obecnie 55 tys. m²). Ponadto na płycie postojowej ma znaleźć się docelowo 35 stanowisk, w tym 13 nowych dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Ma też zostać zmieniona lokalizacja terminalu cargo. Nowy obiekt z powierzchnią magazynową większą o ok. 30% ma powstać bezpośrednio przy obecnej drodze wojewódzkiej nr 774. Zgodnie z Planem Generalnym, ładunki – podobnie jak do tej pory – mają być przewożone głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo mają stanowić niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska. Obecny terminal towarowy ma zostać wyburzony, a na zwolnionej w ten sposób przestrzeni ma zostać rozbudowany terminal pasażerski.

Wizją rozwoju grupy kapitałowej spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice jest pełnienie roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów oraz osiągany wynik ekonomiczny przy równoczesnym uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju – powiedział podczas prezentacji strategii Radosław Włoszek, prezes zarządu krakowskiego lotniska. Dzięki zrealizowaniu wartych około miliarda złotych inwestycji, które mają zostać pokryte przede wszystkim ze środków własnych spółki i z emisji obligacji, w 2036 krakowskie lotnisko ma być zdolne do obsługiwania 12 mln pasażerów rocznie i ruchu lotniczego, będącego częściowo efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. W celu polepszenia dostępności komunikacyjnej lotniska, jego władze zabiegają też o przeniesienie drogi wojewódzkiej nr 774 na północ od autostrady, co ma poprawić przepustowość sieci drogowej wokół portu lotniczego.

Przed wprowadzeniem w życie plan generalny lotniska musi zostać poddany konsultacjom z podmiotami zewnętrznymi, czyli w pierwszym etapie z gminami, których tereny zostały nim objęte. Następnie plan ma zostać przedstawiony do zaopiniowania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego i po uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, ma zostać zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z polityką transportową kraju, czyli przez ministra Infrastruktury i Budownictwa.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.