Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Próby wytrzymałościowe F-35A

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 10 listopada 2017

Przeznaczony do prób statycznych płatowiec samolotu F-35A (wersji klasycznego startu i lądowania), oznaczony jako AJ-1, zakończył trzeci test trwałości użytkowej, odpowiadający 24 tys. h lotu, w laboratorium w zakładach BAE Systems w Brough.

F-35A (AJ-1) na stanowisku badawczym w zakładach BAE Systems w Brough / Zdjęcie: BAE Systems

Podczas badania struktury na stanowisku, zdolnym do obciążenia płatowca masą 350 ton, samolot został poddany obciążeniom, jakie działają na niego podczas rzeczywistego lotu. Przeprowadzono także próby wytrzymałościowe, w celu symulacji rzeczywistej eksploatacji floty F-35 w oparciu o przewidywane wymagania operacyjne. Po zakończeniu prób trwałości AJ-1 zostanie przetransportowany do USA, gdzie przejdzie dalsze szczegółowe przeglądy.

Stanowisko do badania trwałości użytkowej, jakie posiada BAE Systems, jest jedynym tego typu w Wielkiej Brytanii. Jest ono wyposażone w 2500 czujników tensometrycznych i 160 siłowników. Próby AJ-1 prowadzono w Brough od 2009. F-35A jest najnowszym samolotem, który został tam przetestowany. Poprzednio w Brough badano samoloty Buccaneer, Harrier, Hawk, a obecnie nadal jest tam testowany Eurofighter Typhoon (Ostatnie próby Brimstone , 2017-11-03).

Trwałość użytkowa płatowca F-35 wynosi 8 tys. h lotu (co odpowiada w przybliżeniu 40 latom eksploatacji). Jest ona weryfikowana w ramach prób odpowiadających 16 tys. h lotu (czyli dwukrotnemu okresowi użytkowania). Ukończenie trzeciego etapu testów z użyciem rzeczywistego płatowca F-35A dostarczy nam danych, które umożliwią eksploatację i obsługę tego samolotu po 2050 – powiedziała Kathy Nesmith, kierownik zespołu we wspólnym biurze programu F-35 (F-35A już są w Japonii , 2017-11-06).

To badanie pokazało granice wytrzymałości płatowca F-35A, co pozwoli na jego bezpieczne i skuteczne działanie przez cały okres eksploatacji. Ciągle sprawdzaliśmy AJ-1, aby wykryć jakiekolwiek oznaki nadmiernych naprężeń i pęknięć i ciągle przekazywaliśmy wyniki kierownictwu programu, aby można było w razie potrzeby wprowadzić ulepszenia struktury, na długo przed pojawieniem się jakichkolwiek problemów we flocie eksploatowanych samolotów – dodał Andy Prendergast, kierownik badań strukturalnych i dynamicznych w BAE Systems.

BAE Systems prowadzi testy strukturalne F-35A razem z Lockheed Martinem. Amerykańskie przedsiębiorstwo jest również odpowiedzialne za testy innych wariantów samolotu: F-35B (skróconego startu i pionowego lądowania, F-35B w demonstracji siły, 2017-08-31) i F-35C (przeznaczonego do operowania z pokładów lotniskowców, F-35C odpala AIM-9X w locie plecowym , 2017-06-30). Przeznaczone do badań trwałości użytkowej płatowce F-35B i F-35C zakończyły już dwa etapy testów odpowiadające łącznie 16 tys. h lotu i obecnie poddawane są dodatkowym badaniom, mającym umożliwić wydłużenie okresu trwałości ich płatowców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.