Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja F-16 Block 60

Imprezy branżowe, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 13 listopada 2017

Wystawa w Dubaju była także miejscem zawarcia umowy pomiędzy rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Lockheed Martinem, dotyczącej modernizacji wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Block 60 do standardu F-16V. Jej wartość wynosi 1,6 mld USD. Strony nie podały szczegółów transakcji. Wiadomo tylko, że obejmie ona także dostawę części zamiennych i wsparcie logistyczne (Grecja zmodernizuje swoje F-16, 2017-10-18, F-16V dla Bahrajnu, 2017-09-11).

ZEA zapłacą 1,6 mld USD za modernizację 78 F-16 Block 60 do standardu F-16V / Zdjęcie: MO ZEA

F-16 Block 60 powstał na zamówienie lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Arabowie zdecydowali się na jego kupno w maju 1998, przedkładając go nad Eurofightera, Rafale i F-15E. Rząd ZEA postanowił nabyć 80 samolotów (55 jedno- i 25 dwumiejscowych, oznaczanych jako F-16E i F-16F) wraz z uzbrojeniem i wyposażeniem niezbędnym do ich obsługi naziemnej, za sumę ok. 7 mld USD. W wypadkach utracono 2 F-16F (Kolejne F-16 Block 60 dla ZEA?, 2013-04-28).

Samoloty zakupione przez ZEA wyposażone są w konforemne zbiorniki paliwa, kadłubową owiewkę z dodatkowym wyposażeniem awionicznym i sterownice w tylnej kabinie (dzięki temu możliwe jest wykonywanie przez nie zadań szkoleniowych). Po lewej stronie kadłuba, przed kabiną załogi jest umieszczona głowica integralnego FLIR.

Samoloty eksploatowane przez wojska lotnicze ZEA wyposażone są w wielofunkcyjny radiolokator Northrop Grumman AN/APG-80 z anteną fazowaną. Kąt stożka obserwacji radiolokatora wynosi 120°. Dodatkowo istnieje możliwość mechanicznego przemieszczania anteny w zakresie ±11° w pionie i ±50° w poziomie. APG-80 charakteryzuje się też możliwością tworzenia obrazów podczas pracy w trybie z syntetyczną aperturą.

W kabinie F-16 Block 60 zabudowano awionikę full glass cockpit – na tablicy brak jest rezerwowych przyrządów analogowych. Wszelkie informacje o parametrach lotu, stanie poszczególnych systemów płatowca i silnika oraz sytuacji w przestrzeni powietrznej prezentowane są na szerokokątnym wskaźniku przeziernym i 3 kolorowych wyświetlaczach wielofunkcyjnych. Oświetlenie kabiny i przyrządów dostosowane jest do używania okularowych wzmacniaczy obrazu. W celu pełnego zobrazowania sytuacji taktycznej pokładowy układ celowniczo-nawigacyjny został sprzężony z mapami cyfrowymi. Całość awioniki zintegrowana jest w oparciu o światłowodowe szyny przesyłu danych (Arabowie kupują uzbrojenie, 2013-10-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.