Jesienią DRABPOL, polska spółka dysponująca biurem konstrukcyjnym PART 21 i organizacją obsługową PART 145 wykonała modernizację wyposażenia awionicznego samolotu Cessna A185F Skywagon – jednego z dwóch tego typu statków powietrznych, które obecnie latają w Polsce. Proces obejmował opracowanie pełnej dokumentacji, wybudowanie i zabudowanie nowych urządzeń oraz uzyskanie stosownych zatwierdzeń.
Samoloty Cessna 185 były produkowane w latach 1961-1985, a więc nawet najmłodsze egzemplarze liczą sobie ponad 30 lat, a ich wyposażenie awioniczne reprezentuje standard lat 1970. Właściciel jednego z nich zdecydował się na kompleksową wymianę awioniki w swoim samolocie i wykonanie tablicy przyrządów w standardzie glass cockpit. Wybudowane zostały więc klasyczne, analogowe przyrządy pilotażowe i całe, według dzisiejszych standardów archaiczne wyposażenie łącznościowo-nawigacyjne.
Zastąpiły je nowoczesne urządzenia Garmina: system zobrazowania parametrów lotu G500, dwa NAV/COMM GTN750 i transponder GTX-33ES. Całość uzupełnia radiolokator meteorologiczny L-3 Communications WX-500 Stormscope i panel audio GMA 35. Parametry silnikowe będą rejestrowane i pokazywane przez nowoczesny system monitoringu i wizualizacji EDM-930. Analogowe pozostały jedynie przyrządy rezerwowe: prędkościomierz, wysokościomierz, sztuczny horyzont i busola magnetyczna.
Modernizacja wymagała kompletnej przebudowy tablicy przyrządów, włącznie ze zmianą położenia niektórych przełączników. Najpierw jednak konstruktorzy z DRABPOL-u musieli wykonać projekt nowej tablicy przyrządów i dolnej tablicy bezpieczników i przełączników. W tym celu opracowali kompletną dokumentację rysunkową, wykonując przy tym obliczenia położenia środka ciężkości, bilansu energetycznego po zabudowie nowego wyposażenia oraz przygotowali program prób i uzupełnień do dokumentacji pokładowej i obsługowej samolotu – instrukcji użytkowania w locie, instrukcji obsługi technicznej i instrukcji ciągłej zdatności do lotu.
Z kolei pracownicy organizacji obsługowej PART 145 musieli zdemontować praktycznie całe wnętrze samolotu, wykonać od podstaw wszystkie tablice przyrządów, nowe wiązki elektryczne, wsporniki dla bloków urządzeń – transpondera i radaru oraz elementów systemu G500 (centrali danych aerodynamicznych, magnetometru, itp.) – i dokonać przeróbek osprzętu silnika w celu zabudowania czujników systemu monitorowania parametrów silnikowych EDM-930. Oprócz tego wymieniono niektóre anteny i zabudowano nowe (anteny odbiorników GPS).
Po zabudowie przyszła kolej na sprawdzenie działania urządzeń i ich próby naziemne. Po ich pozytywnych rezultatach, jak i pozytywnym wyniku oględzin samolotu przez upoważnionego Inspektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego samolot rozpoczął próby w locie.
Zakończenie projektu nastąpiło z chwilą uzyskania zatwierdzenia wydanego przez EASA i przekazaniu go do Organizacji Obsługowej CAMO, zajmującej się w/w Cessną. Nowe wyposażenie, nawet tak leciwego samolotu, jak Cessna A185F, znacznie zwiększa bezpieczeństwo pilota i pasażerów, podnosi jego świadomość sytuacyjną na ziemi i w powietrzu, pozwala na uniknięcie wlecenia w niebezpieczne obszary burz i wyładowań atmosferycznych i jest znacznie bardziej niezawodne od starych systemów analogowych. Otwarta architektura systemu pozwala w przyszłości na jego rozbudowę o kolejne komponenty, zależnie od życzeń i możliwości właściciela (Aero 2013: Drabpol patrzy na nowe rynki , 2013-04-27).