Ministerstwo obrony Kanady poinformowało o nieuwzględnieniu oferty Naval Group i Fincantieri w postępowaniu na nowe fregaty rakietowe.
Oferta francuskiej Naval Group i włoskiej Fincantieri została złożona bezpośrednio rządowi Kanady i z pominięciem procedury przetargowej, w której bezpośrednim dysponentem wniosków od oferentów jest stocznia Irving Shipbuilding. Kanadyjskie ministerstwo obrony zdecydowało się nie uwzględnić propozycji przesłanej przez europejskich partnerów, aby nie wzbudzać niepewności wśród pozostałych przedsiębiorstw biorących udział w przetargu i nie ograniczać przejrzystości zasad, w oparciu o które przeprowadzona zostanie procedura.
Francusko-włoska oferta zakładała budowę serii nowoczesnych fregat rakietowych opartych na projekcie FREMM (Frégate européenne multi-mission / Fregata europea multi-missione, Naval Group w kanadyjskim przetargu, 2017-12-04). W przeciwieństwie do pozostałych oferentów Naval Group i Fincantierii, dysponując poparciem władz w obu krajach, chciały doprowadzić do zawarcia ostatecznego porozumienia w ramach umowy międzyrządowej, co według oferentów uprościłoby procedury i zmniejszyło koszty realizacji przedsięwzięcia.
Wykluczenie Naval Group i Fincantieri z przetargu na nowe kanadyjskie fregaty może ułatwić zadanie pozostałym oferentom, w tym Lockheed Martinowi, który wspólnie z partnerami przemysłowymi proponuje Ottawie kupno okrętów proj. Global Combat Ship i hiszpańskiej Navantii, oferującej jednostki projektu F105 (Oferta Navantii w kanadyjskim przetargu, 2017-12-01; Oferta Lockheed Martina w kanadyjskim przetargu, 2017-11-29).
W ramach programu Canadian Surface Combatant marynarka wojenna Kanady chce pozyskać piętnaście nowoczesnych fregat rakietowych. Nowe jednostki zastąpią w linii obecnie eksploatowane i zmodernizowane niemałym kosztem okręty typu Halifax i wycofane już ze służby niszczyciele rakietowe typu Iroquois (HMCS Halifax wraca do służby, 2017-09-29).