Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Maleje aktywność piratów morskich

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 12 stycznia 2018

Liczba incydentów morskich o charakterze przestępczym osiągnęła w ub.r. poziom najniższy od 22 lat.

Aktywność piratów morskich systematycznie maleje. W ub.r. osiągnęła najniższy poziom od 22 lat. W dalszym ciągu jednak zagrożenie dla żeglugi utrzymuje się w rejonie Zatoki Gwinejskiej i nieopodal wybrzeży Somalii. W 2017 odnotowano rosnącą liczbę aktów piractwa na Filipinach. Większość incydentów miała jednak mniej groźny charakter, a nierzadko dochodziło do nich w portach / Zdjęcie: EU NavFor

Według International Chamber of Commerce’s (ICC) International Maritime Bureau (IMB) w ub.r. odnotowano zaledwie 180 przypadków piractwa lub innych aktów przestępczych wobec statków morskich. Jest to najniższy wynik od 1995, kiedy podobnych zdarzeń naliczono 188.

Ogółem, w ub.r. przestępcy wdarli się na pokład 136 statków, a w przypadku kolejnych 22 podjęto takie próby. Do 16 jednostek otworzono ogień, a sześć zostało porwanych. Dla porównania w 2016 odnotowano 191 tego typu incydentów, w wyniku których: 150 razy przestępcom udało się dostać na pokład, a 151 marynarzy wzięto jako zakładników.

Jednym z najniebezpieczniejszych regionów dla żeglugi morskiej w dalszym ciągu pozostaje Zatoka Gwinejska. W ub.r. doszło tam do 36 incydentów. Przestępcom nie udało się jednak porwać żadnego ze statków. Ponadto, w 10 przypadkach, do których doszło na wodach kontrolowanych przez Nigerię lub w ich okolicy, piraci wzięli do niewoli 65 marynarzy. Co więcej, na 16 incydentów ostrzelania jednostek morskich aż 7 miało miejsce na wodach Zatoki Gwinejskiej.

- Mimo, że w liczba ataków [na statki] zmalała w ub.r. w porównaniu do 2016, Zatoka Gwinejska i wody okalające Nigerię pozostają zagrożeniem dla żeglugi morskiej. Nigeryjskie władze wielokrotnie interweniowały w sytuacjach zagrożenia na morzu, pomagając nie dopuścić do ich eskalacji – powiedział Pottengal Mukundan, dyrektor IMB.

W 2017 odnotowano dziewięć incydentów nieopodal wybrzeży Somalii, co stanowiło wzrost w porównaniu do dwóch zdarzeń w 2016 (Maleje aktywność somalijskich piratów, 2015-07-13). W listopadzie piraci zaatakowali kontenerowiec znajdujący się ok. 520 km na wschód od Mogadiszu. Nie mogli jednak zbliżyć się do statku na tyle, aby podjąć próbę wejścia na pokład. W tej sytuacji postanowili dwukrotnie ostrzelać jednostkę z ręcznego granatnika przeciwpancernego, jednak nie udało im się trafić w cel. 

W następstwie tego zdarzenia sześciu piratów zostało aresztowanych przez siły morskie Unii Europejskiej i przetransportowanych na Seszele, gdzie zostali oskarżeni o popełnienie aktu piractwa, za co mogą zostać skazani na 30 lat.

- Ten incydent, podobnie jak zestawienie danych z 2017, dowodzi że somalijscy piraci w dalszym ciągu mają zdolność i zamiar atakowania statków handlowych znajdujących się setki kilometrów od wybrzeża – powiedział Mukundan.

Co ciekawe, liczba przypadków piractwa morskiego w rejonie Filipin wzrosła z 10 w 2016 do 22 w ub.r. Większość z nich stanowiła jednak małe zagrożenie, ponieważ napastnicy za cel obierali głównie statki stojące w portach w Manili i Batangas. W pierwszym kwartale ub.r. doszło jednak do kilku ataków na morzu, zwłaszcza nieopodal południowych wybrzeży Filipin.  


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.