Podczas dzisiejszej Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) w Londynie, BAE Systems prezentuje kolejną etap rozwoju bojowego wozu piechoty CV90, rozpoczynając nowy program oznaczony jako CV90 MkIV. Jest to już piąta generacja rodziny tych bwp.
Jesteśmy dumni i podekscytowani prezentując kolejny krok w rozwoju CV90. MkIV będzie dostępny teraz zarówno dla obecnych, jak i przyszłych użytkowników CV90 – powiedział Tommy Gustafsson-Rask, wiceprezes i dyrektor generalny BAE Systems Hägglunds.
Od początku CV90 został zaprojektowany z jasną wizją: stworzenia pojazdu, który zapewnia dużą mobilność taktyczną i strategiczną, ma doskonałą siłę ognia, dużą przeżywalność i ochronę w każdym terenie lub środowisku taktycznym. Zobowiązaliśmy się do ciągłego rozwoju, a dzięki stałym informacjom zwrotnym i stanowiącym wyzwanie wymaganiom od naszej licznej grupy użytkowników, CV90 jest najbardziej zaawansowanym technologicznie i sprawdzonym bojowym wozem piechoty używanym obecnie operacyjnie. Taki sposób myślenia, połączony z wiodącym potencjałem rozwojowym, stawia CV90 na unikalnej pozycji na globalnym rynku obronnym – dodał Dan Lindell, kierownik projektu CV90 w BAE Systems Hägglunds.
CV90 MkIV napędzany jest nowym silnikiem Scania o mocy maksymalnej 1000 KM z najnowszą zmodernizowaną przekładnią X300. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu została zwiększona z 35 t do 37 t, bez pogorszenia zwrotności pojazdu, przy takim samym poziomie ochrony (STANAG 4569). CV90 MkIV będzie też pierwszym zachodnim bwp wozem piechoty z system obrony aktywnej.
Bwp CV90 MkIV będzie oferowany z nową rodziną wież serii D, o modułowej konstrukcji, których uzbrojenie stanowić mają działka kal. 30/40, 35/50 mm lub armata kal. 120 mm, z podstawami do mocowania uzbrojenia (wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych i karabinów maszynowych). Konstrukcja wież umożliwia zamontowanie jeszcze większej gamy czujników i wdrożenie koncepcji iFighting, dotyczącej wielowymiarowego pola walki przyszłości.
iFighting zapewnia załodze wozu znaczące polepszenie świadomości sytuacyjnej, wspomagając proces podejmowania decyzji, a także zwiększa czujność i wytrzymałość załogi, zapewniając jednocześnie najdoskonalsze działanie całego systemu. iFighting daje polepszoną ergonomię, bardziej zaawansowane wsparcie działań autonomicznych, rozszerzoną rzeczywistość i możliwość działania w oddaleniu od własnych sił.
Jednym z elementów konstrukcji CV90 MkIV jest aktywne zawieszenie, które umożliwia kierowanie pojazdem i zwiększa jego stateczność, pozwalając na jazdę z większą prędkością w każdym terenie. Zmniejsza także koszty eksploatacji ponoszone przez użytkownika.
Czwarta generacja standardowej architektury elektroniki NGVA powoduje, że scalanie danych z czujników jest jeszcze skuteczniejsze i znacząco przyspiesza jednoczesne przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. Modernizacja ta zawiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji – w tym autonomiczne wsparcie załogi – oraz rozszerzoną rzeczywistość i dane na mapach trójwymiarowych, umożliwiające adaptacje i rozwój w przyszłości.
BAE Systems zamierza zaoferować CV90 MkIV Republice Czeskiej w nadchodzącym przetargu na wozy bojowe, które zastąpią flotę używanych obecnie przez wojska lądowe Czech przestarzałych BVP-2 (Czeskie elementy dla Mjölnera, 2017-12-19). Brytyjskie przedsiębiorstwo sprzedało już ponad 1280 CV90, w 15 wariantach, do 7 krajów, w tym 4 państw członkowskich NATO. CV90 są obecnie używane przez Danię, Estonię, Finlandię, Norwegię, Szwecję, Szwajcarię i Holandię (Wsparcie dla estońskich CV90, 2017-04-06).