Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa An-148 pod Moskwą

Wypadki, Lotnictwo cywilne, 12 lutego 2018

Wczoraj o 14:21 czasu lokalnego (11:21 UTC)  z pasa 14R lotniska Domodiedowo pod Moskwą wystartował samolot pasażerski An-148 Saratowskich Awialinii. Leciał do Orska w obwodzie orenburskim (rejs 6W703). Na jego pokładzie znajdowało się 65 pasażerów i 6 członków załogi. O 14:27 samolot runął na ziemię z wysokości ok. 1,9 km. Według świadków, jeden z jego silników płonął.

Szczątki samolotu An-148, który rozbił się po starcie z Domodiedowa, znaleziono rozrzucone na dużym obszarze / Zdjęcie: via YouTube

Spalony wrak znaleziono na polu między miejscowościami Zaworowo i Stiepanowskoje. Ekipy poszukiwawczo-ratownicze dotarły do niego ok. 16:00. Okazało się, że samolot rozbił się wiele drobnych odłamków rozrzuconych na znacznej powierzchni, a jego centralna część spłonęła. Nikt nie przeżył katastrofy. Listę ofiar opublikowano dziś rano. Wśród nich jest pierwszy pilot Walerij Gubanow.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Za najbardziej prawdopodobną uznawana jest awaria (a nawet wybuch) jednego z silników. Podczas szybkiego wznoszenia po starcie związana z takim wydarzeniem gwałtowna utrata ciągu jest bardzo niebezpieczna, a załoga może mieć problemy z opanowaniem samolotu. Dodatkowym problemem były trudne warunki pogodowe, w tym padający śnieg (z tego powodu wstrzymano lub odwołano co najmniej 22 popołudniowe starty z Domodiedowa). Mogły one wywołać oblodzenie powierzchni nośnych maszyny. Z zapisów radaru wynika, że w ciągu minuty spadła ona z wysokości 1900 m na 975 m.

Już pierwsze analizy wskazały, że w ostatnim okresie w obsłudze feralnego An-148 popełniono wiele błędów. Źródła z Rostransnadzorze mówią o niewymienieniu w wymaganym czasie oleju w przekładniach i nieoczyszczeniu filtrów. Co więcej przeglądy, wymagane co 375 h, wykonywano dwa razy rzadziej. Na ile mogło to wpłynąć na przebieg wydarzeń muszą ocenić eksperci.

Feralny An-148-100B nr rej. RA-61704 w barwach Saratov Airlines. Latał w nich od roku / Zdjęcie: rosvesna.su

Rozbity samolot to An-148-100B napędzany dwoma silnikami odrzutowymi Progress D-436-148, nr rej. RA-61704, nr fabryczny 27015040004, nr ser. 40-06/02-04, oblatany w 2010 w Woroneżu. Początkowo latał (m.in. na trasach zagranicznych) w barwach linii Rossija, które w styczniu 2017 podleasingowały go Saratowskim Awialiniom. Wcześniej, w latach 2015-2017 samolot nie latał z powodu braku części zamiennych (Saratowskije Awialinii zamawiają E195, 2017-12-06).

Wczorajsza katastrofa była drugą w dziejach An-148. Poprzednia wydarzyła się 5 marca 2011. Rozbił się wówczas An-148-100E przeznaczony dla Mjanmy. Do wypadku doszło w czasie lotu szkolno-treningowego. Zginęli wszyscy lecący samolotem – 4 Rosjan i dwóch pilotów-uczniów z Mjanmy. Przyczyną katastrofy była utrata kontroli przez załogę podczas nauki szybkiego awaryjnego zniżania wysokości lotu (Katastrofa An-148, 2011-03-05).


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.