Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-16 – loty tylko powyżej 2 km

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 26 lutego 2009

17 stycznia samolot F-16D w czasie lotu treningowego wykonał niekontrolowany manewr z przeciążeniem g-4,7, tracąc 2 km wysokości. Nie wiadomo co było przyczyną incydentu.

Samolot wielozadaniowy F-16D Block 52 nr 4079 wystartował do lotu treningowego z dwoma pilotami na pokładzie z lotniska 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. Pilot miał ok. 250 nalotu na tym typie samolotu, drugi pilot ok. 100 h. Na wysokości ok. 10 km załoga straciła panowanie nad samolotem, który wykonał nieplanowane manewry z przeciążeniem do -g4,7 (ujemne przeciążenie jest szczególnie groźne dla samolotu i pilotów), w tym dwie niekontrolowane beczki. Samolot przestał opadać na wysokości ok. 8 km, wytracając prędkość do około zera. Wówczas pilot odzyskał kontrolę nad samolotem i powrócił na lotnisko bazowe.

Dowództwo Sił Powietrznych nie zdecydowało się na zawieszenie lotów samolotów F-16 (następnego dnia samoloty tego typu miały wykonywać loty patrolowe w związku z krakowskim szczytem NATO). Według rzecznika DSP, mjr. Marcina Rogusa, cytowanego przez Rzeczpospolitą, takie zachowanie samolotu przewiduje instrukcja użytkowania w locie wydana przez producenta. Jest to zatem prawdopodobnie jedyny samolot na świecie, który może utracić 2 km wysokości w sposób niekontrolowany, zgodnie z instrukcją. Instrukcja nie zabrania jednak lotów poniżej tej wysokości, co oznacza dopuszczenie w takiej sytuacji do rozbicia samolotu...

Polska zakupiła samoloty F-16C/D Block 50/52 bez dostępu do kodów źródłowych oprogramowania. Oznacza to, że jeśli błąd software'u był przyczyną zdarzenia, nie jest możliwe siłami polskich specjalistów określenie jego przyczyny i jej wyeliminowanie.

Kilka miesięcy temu Izrael zawiesił loty samolotów F-16 z powodu dostawania się do kabiny śladowych ilości formaldehydu, co mogło potencjalnie zagrozić zdrowiu pilotów, a w żaden sposób nie zagrażało bezpieczeństwu latania. Loty większości z nich wznowiono dopiero po ponad miesiącu, po przeprowadzeniu szczegółowych badań (Większość F-16I wraca do służby). Nie wiadomo, czy inne państwa posiadające F-16 Block 52, na którym bazuje F-16I, w tym Polska, przeprowadziły podobne badania jak Izraelczycy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.