Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Francusko-niemiecka współpraca obronna

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 kwietnia 2018

Francja i Niemcy planują ogłosić ważne wieści dotyczące kilku nowych programów lotniczych podczas wystawy ILA w Berlinie, która rozpoczyna się 25 kwietnia – powiedziała minister obrony Francji Florence Parly, po spotkaniu z jej niemiecką odpowiedniczką, Ursulą von der Leyen. Wkrótce nastąpi postęp w programie Système de Combat Aérien Futur (SCAF, przyszły samolot bojowy) dzięki porozumieniu między sztabami Armée de l'air (wojsk lotniczych Francji) i Luftwaffe (wojsk lotniczych Niemiec), które wspólnie opracowały wymagania operacyjne dotyczące dowodzenia na najwyższym szczeblu – dodała Florence Parly.

Francja i Niemcy zamierzają opracować wspólny wielozadaniowy samolot bojowy, który zastąpi Rafale i Eurofightera / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Mam nadzieję, że pod koniec kwietnia, podczas ILA w Berlinie, będziemy w stanie zrealizować znaczący pierwszy krok [współpracy francusko-niemieckiej] – powiedziała minister Parly w wywiadzie udzielonym dziennikowi La Tribune. Będziemy wtedy musieli zdefiniować przemysłowe aspekty tego ambitnego projektu, który określi strukturę francuskich i niemieckich wojsk lotniczych w latach 2040., zastępując Eurofightera i Rafale – podaje komunikat francuskiego resortu obrony.

Projekt SCAF jest dwustronnym przedsięwzięciem, uzgodnionym przez francusko-niemiecką Radę Bezpieczeństwa i Obrony 13 lipca 2017. Jest on odrębny od francusko-brytyjskiego programu Future Combat Air System (FCAS) prowadzonego przez Francję z Wielką Brytanią w celu opracowania bojowego bezzałogowego statku latającego do końca następnej dekady (Nowy europejski samolot wielozadaniowy , 2017-07-17).

W wywiadzie dla La Tribune minister Parly wyraziła pewność, że będziemy kontynuować prace z Niemcami w projekcie SCAF. Trwają intensywne dyskusje między zespołami francuskimi i niemieckimi, a producenci dobrze ze sobą współpracują. Jednak francusko-niemiecki program musi mieć dobre podstawy, zanim będzie dostępny dla innych europejskich partnerów – dodała Florence Parly.

Zapytana o współpracę z W. Brytanią w programie FCAS, pani Parly powiedziała La Tribune, że jest realizowany, i że obydwie strony pracują nad zdefiniowaniem określonych rozwiązań technologicznych, które pozwolą zrealizować ten projekt w inny sposób niż pierwotnie zakładano. Jestem absolutnie przekonana, że to, co robimy wraz z Brytyjczykami, podobnie jak z Niemcami, będzie niezwykle przydatne przy wyznaczaniu mapy drogowej dla wojsk lotniczych przyszłości – podkreśliła minister Parly (Fundusze na rozwój FCAS, 2014-11-06).

Paryż planuje też, że kontrakt dotyczący opracowania i produkcji europejskiego rozpoznawczego bsl EuroDrone klasy MALE, nad którym pracują Dassault, Airbus i Leonardo, zostanie podpisany w przyszłym roku, a dostawy seryjnych bezzałogowców rozpoczną się w 2025. Francja zamierza  obecnie zakupić 4 bsl tego typu. Oczekuje się, że inne kraje europejskie, w tym Włochy i Hiszpania, dołączą do przedsięwzięcia, po wzięciu udziału w studium wykonalności (Start europejskiego bsl MALE, 2016-09-29).

Panie Parly i von der Leyen omówiły również inne programy współpracy, które ważne dla europejskiej obronności, w tym projekt nowego morskiego samolotu patrolowego, który zastąpi P-3C Orion i Atlantique 2, obecnie używane przez Bundesmarine (niemiecką marynarkę wojenną) i Marine National (francuską marynarkę wojenną). W 2019 mają zostać zrealizowane pierwsze prace studialne, a początkowe zamówienia na nowe samoloty mają być złożone w 2025. Poruszono też kwestie modernizacji śmigłowców uderzeniowych Tiger i przyszłego francuskiego czołgu podstawowego (1000 h nalotu Tigerów w Mali, 2018-03-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.