Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Inspekcyjny bezzałogowiec Airbusa

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 16 kwietnia 2018

Na wystawie MRO Americas Grupa Airbus po raz pierwszy zaprezentowała innowacyjne narzędzie do obsługi technicznej – Airbus Advanced Inspection Drone – bezzałogowy statek latający, przeznaczony do użytku wewnątrz hangarów. Ten specjalistyczny bsl ma przyspieszać i ułatwiać oględziny samolotów, znacząco skracać czas ich przestoju i poprawiać jakość raportowania przeglądów.

Airbus Advanced Inspection Drone – bezzałogowy statek latający, przeznaczony do oględzin samolotów pasażerskich wewnątrz hangarów / Zdjęcie: Airbus

Konstrukcja ta składa się z bsl z zabudowaną kamerą, laserowym czujnikiem przeszkód, oprogramowania umożliwiającego planowanie lotu oraz narzędzia analitycznego – opracowanego przez Airbus oprogramowania do inspekcji samolotu. Całość została zoptymalizowana do wykonywania kontroli górnych części kadłubów samolotów pasażerskich.

Podążając określoną wcześniej trasą, bezzałogowiec rejestruje obrazy wszystkich wymagających sprawdzenia powierzchni płatowca za pomocą kamery. Wysokiej jakości zdjęcia są następnie przesyłane do bazy danych w celu szczegółowej analizy z użyciem specjalnego oprogramowania. Pozwala to operatorowi zlokalizować i ocenić widoczne uszkodzenie powierzchni poprzez jej porównanie z modelem cyfrowym samolotu. Oprogramowanie automatycznie tworzy raport z inspekcji.

Nowy system będzie dostępny dla branży w ostatnim kwartale 2018, po zatwierdzeniu przez EASA nowego procesu inspekcji uwzględniającego jego użycie. Ponieważ bezzałogowiec został zaprojektowany do użytku wewnątrz hangarów, wyposażono go w laserowy czujnik wykrywający przeszkody i przerywający przegląd w razie potrzeby. To rozwiązanie umożliwia bezzałogowcowi w pełni automatyczny lot, bez konieczności zdalnego sterowania przez człowieka.

Nowy proces inspekcji będzie trwać tylko trzy godziny, w tym etap rejestrowania obrazu przez bsl – zaledwie 30 minut. Poprawi on poziom bezpieczeństwa operatorów kontrolowanych tą metodą samolotów. Warto tu nadmienić, że tradycyjna inspekcja wizualna samolotu jest obecnie przeprowadzana z ziemi, a sprawdzenie górnych części kadłuba wymaga np. użycia platformy teleskopowej. Konwencjonalny przegląd zajmuje przeważnie cały dzień.

Nowy system inspekcji z wykorzystaniem technologii bezzałogowych statków powietrznych jest częścią innowacyjnego projektu Airbusa dotyczącego obsługi technicznej o nazwie Hangar of the Future (HoF), zapoczątkowanego przez oddział Airbus w Singapurze dwa lata temu. HoF łączy nowoczesne technologie Internetu rzeczy, zakładające zastosowanie inteligentnych urządzeń połączonych w sieć: tzw. robotów współpracujących (cobotów), bezzałogowców, skanerów, kamer i czujników do badań nieniszczących, z dokumentacją techniczną samolotu i danymi obsługowymi gromadzonymi w systemie Skywise – platformie danych otwartych Grupy Airbus (Bsl do oględzin samolotów , 2016-07-15).


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.