Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AERO 2018: Systemowe rozwiązanie samolotu elektrycznego

Imprezy branżowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 19 kwietnia 2018

Grupa przedsiębiorstw zajmujących się produkcją lotniczą i podzespołów elektrycznych zaprezentowała we Friedrichshafen dwuosobowy samolot ultralekki ΦNIX z napędem elektrycznym.

Prototyp samolotu elektrycznego ΦNIX prezentowany na wystawie AERO we Friedrichshafen

Płatowiec może być produkowany w dwóch wersjach rozpiętości skrzydeł 11 i 15 m. Długość kadłuba wynosi 6,5 m. Maksymalna masa do startu to 600 kg. Samolot ma bardzo dopracowaną aerodynamikę. Maksymalna doskonałość przy prędkości 130 km/h wynosi 32. Prędkość przelotowa to 200 km/h. Zapewnia ją zespół napędowy o mocy 60 kW. Długotrwałość lotu wynosi 2,5 h.

W skład grupy wchodzą spółki: Sport Prop, Phoenix Air, MGM Compro i PEG. Celem powołania wspólnego przedsięwzięcia było stworzenie alternatywnego zespołu napędowego opartego na zasilaniu energią elektryczną, z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Makieta stacjonarnej ładowarki do samolotu ΦNIX / Zdjęcia: Grzegorz Sobczak

ΦNIX to jednak nie tylko sam samolot, to cały zespół rozwiązań umożliwiających eksploatację samolotu z napędem elektrycznym. Silnik elektroczny MGM Compro RE80 o mocy nominalnej do 80 kW zastosowany w tym samolocie ma masę 20 kg i osiąga prędkość obrotową 2200 obr/min. Źródłem energii są akumulatory litowo-jonowe typu VTC6 o pojemności 90 Ah. Całość systemu dopełnia stacjonarna ładowarka zapewniająca ładowanie mocy 100 kW, 50 kW, 40 kW i 30 kW. Pozwala ona skorzystać z łączy standardu CHAdeMO, CSS oraz ΦNIX AERO. Można nią sterować przy pomocy aplikacji mobilnej na smartfony z systemem operacyjnym Android lub IOS. Ładowanie do 80% pojemności akumulatorów trwa 18 min.

Oblot ΦNIXa ma się odbyć najpóźniej latem tego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.