Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwedzkie loty u wybrzeży Syrii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 04 maja 2018

Portal ItaMilRadar poinformował o lotach szwedzkiego samolot rozpoznania radioelektronicznego (ELINT) S102B Korpen nad Morzem Śródziemnym między Cyprem a bliskowschodnim wybrzeżem Azji. Samolot startuje z bazy w Larnace na Cyprze, po czym lata wzdłuż wybrzeży Egiptu, Izraela, Syrii i Egiptu. Portal zaprezentował m.in. trasy takich lotów z 1 maja 2018. Są one zbliżone do tras lotów rozpoznawczych samolotów amerykańskich (P-8 z US Navy oraz RQ-4 i RC-135 z US Air Force), brytyjskiego Sentinela R1 czy izraelskich G.550 AEW. Głównym celem ich obserwacji są niewątpliwie rosyjskie instalacje wojskowe w Syrii.

W pobliżu brzegów krajów Bliskiego Wschodu operuje szwedzki Gulfstream S102B Korpen nr 102003, używający kodu SVF647 / Zdjęcie: Peter Bakema – commons.wikimedia

Szwedzi mają doświadczenie w prowadzeniu rozpoznania rosyjskich systemów wojskowych. Na co dzień ich samoloty rozpoznawcze latają bowiem w pobliżu obwodu kaliningradzkiego, operując z bazy w Uppsali. Wykorzystują tam zresztą nie tylko samoloty, ale i okręty rozpoznawcze.

Trasa jednego z lotów szwedzkiego S102B Korpen nad Morzem Śródziemnym wzdłuż brzegów Egiptu, Izraela, Syrii i Egiptu / Ilustracja: ItaMilRadar

Samolot rozpoznania radioelektronicznego (ELINT) S102B Korpen oparty jest na poważnie zmodyfikowanej konstrukcji Gulfstreama IVSP. Szwedzi używają dwóch maszyn tego typu od końca lat 1990. (nazwano je Hugin i Munin – jak para kruków Odyna). Zastąpiły wówczas przestarzałe Caravelle TP85, przebudowane z samolotów wcześniej latających w barwach SAS.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.