Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Świat inwestuje w obronność

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 18 maja 2018

Deloitte przewiduje, że przychody sektora obronnego zwiększą się w tym roku o 3,6%.

Przychody największych 20 przedsiębiorstw w sektorze lotniczo-obronnym w 2017 wyniosły 502,3 mld USD / Zdjęcie: Lockheed Martin

W 2018 przychody przemysłu lotniczo-obronnego powinny wzrosnąć o około 4,1% w porównaniu do roku poprzedniego. Na ten wynik składa się zarówno dobra kondycja sektora obronnego, jak i producentów samolotów pasażerskich. Według raportu 2018 Global aerospace and defense sector outlook. On a solid profitable growth path, przygotowanego przez spółkę doradczą Deloitte, globalne przychody całego sektora obronnego zwiększą się w tym roku o 3,6%, a wydatki na zbrojenia będą rosnąć w tempie średnio 3% w l. 2017-2022. Z kolei branża lotnictwa cywilnego w tym roku odnotuje wzrost przychodów aż o 4,8%.

Globalne wydatki na obronność wyniosły 1,68 bln USD w 2016, a w ub. r. – 1,73 bln USD. Budżet obronny USA na poziomie 606,2 mld USD odpowiadał w 2016 za 36% globalnych wydatków zbrojeniowych. Na skutek napięć w polityce światowej rządy Indii, Rosji i Chin również zwiększały nakłady na zbrojenia (odpowiednio o 8,5%, 5,9% i 5,4% w porównaniu z 2015, FR ogranicza wydatki obronne, 2017-09-19).

Polska z wydatkami na poziomie 9,8 mld USD (w 2016) znalazła się na 25. miejscu wśród krajów, które na obronność wydają najwięcej. W obliczu przyszłości zdominowanej przez zagrożenia i globalne napięcia, mocarstwa rewidują swoje podejście do obronności. W tym roku przychody branży obronnej na świecie wzrosną prawdopodobnie o 3,6%, a wydatki przekroczą 2 bln USD do 2022. W l. 2017-2022 średnia roczna stopa wzrostu globalnych wydatków na zbrojenia wyniesie około 3% – mówi Piotr Świętochowski, partner w dziale Audit & Assurance, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte. Szacowany zysk z działalności operacyjnej przedsiębiorstw z branży obronnej wyniesie w tym roku 10,2%.

Na całym świecie wzrasta popyt na produkty przemysłu zbrojeniowego, a w obliczu rosnącego zagrożenia cyberprzestępczością państwa wzmacniają mechanizmy obronne. Wyższe wydatki na zbrojenia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Indiach, Republice Korei, Japonii i innych krajach prawdopodobnie będą powodować podobne tendencje w krajach NATO, ponieważ liderzy nadal starają się zapobiegać potencjalnym zagrożeniom i utrzymać przewagę konkurencyjną (Trump – komiwojażer, 2018-03-22). W 2022 wydatki krajów europejskich na obronność wyniosą prawdopodobnie około 372 mld USD, co będzie stanowiło 18,4% wydatków globalnych. Liderem pod tym względem pozostaną USA.

W związku z obserwowanym ożywieniem w światowej gospodarce i zwiększonym popytem na lotnicze przewozy pasażerskie, rynek lotnictwa cywilnego wzrośnie w tym roku o 4,8%, głównie dzięki zwiększeniu produkcji, która musi nadążać za rosnącym popytem. Zysk z działalności operacyjnej w przemyśle lotniczym na ten rok przewidywany jest na poziomie 18,5%.

W 2017 rynek lotnictwa komunikacyjnego napędzał przede wszystkim region Azji i Pacyfiku. Prawdopodobnie w najbliższym czasie się to nie zmieni. Z wyliczeń Deloitte wynika, że globalny popyt na podróże lotnicze w ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł o 5,1%. W 2008 linie lotnicze obsłużyły 2,5 mld pasażerów, a w ubiegłym roku było to 4 mld podróżnych. Pomiędzy 1981 a 2017 liczba podróżujących samolotami wzrosła pięciokrotnie. Wpływ na to zjawisko miały, m.in. taniejące bilety lotnicze. Średnia cena biletu lotniczego w 2017 wynosiła 355 USD, o 64% mniej niż w 1996.

Prognozuje się, że globalny popyt na nowe samoloty wzrośnie, roczna produkcja zwiększy się przez następną dekadę o 25%, a w ciągu najbliższych 20 lat wytwórnie opuści 36 780 nowych samolotów pasażerskich.

Nie zmienia to faktu, że najważniejsze problemy pozostają nierozwiązane. Portfel zamówień na produkcję samolotów w całym sektorze wyniósł na koniec 2017 ponad 14 tys., co przekłada się na 9,5 roku produkcji. Spółki muszą skupić się na wzmacnianiu łańcucha dostaw, wprowadzeniu skutecznego i bardziej efektywnego zarządzania oraz wdrażaniu nowych, nowoczesnych technologii, które pozwolą poprawić wydajność – dodaje Piotr Świętochowski.

Jak wskazują eksperci Deloitte wartość transakcji fuzji i przejęć w globalnej branży lotniczej i obronnej w 2017 osiągnęła 51,5 mld USD, mimo że liczba transakcji nieznacznie spadła w stosunku do 2016. Presja cenowa ze strony producentów sprzętu lotniczego i rozwój wysokomarżowych usług posprzedażowych skłania dostawców do konsolidacji w celu uzyskania korzyści skali i poprawy efektywności kosztowej. Jak wskazuje raport Deloitte wciąż największymi przedsiębiorstwami na świecie w sektorze lotniczo-obronnym pozostają Boeing, Airbus i Lockheed Martin. Przychody największych 20 przedsiębiorstw w tym sektorze w 2017 wyniosły 502,3 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.