Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prognoza rynku ATR

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 03 lipca 2018

Konsorcjum ATR opublikowało swoją nową prognozę rozwoju rynku samolotów turbośmigłowych komunikacji regionalnej na l. 2018-2037. Według niej w ciągu najbliższych 20 lat zakupionych zostanie  3020 samolotów tego typu, wartych ponad 80 mld USD. Prawie 80% z nich (2390) mają to być samoloty o pojemności 61-80 miejsc, czyli segmentu rynku obsługiwanego przez ATR 72. Pozostałe 20% (630) to samoloty mieszczące 40-60 pasażerów. Segment ten obsługuje ATR 42.

Według prognozy ATR w ciągu najbliższych 20 lat zakupionych zostanie  3020 turbośmigłowych samolotów komunikacji regionalnej o pojemności 40-80 miejsc / Zdjęcie: ATR

Pod koniec 2017 na całym świecie eksploatowano 2260 samolotów turbośmigłowych komunikacji regionalnej. Według wiceprezes ATR ds. marketingu Zuzany Hrnkovej, w 2037 w służbie pozostanie 1040 z nich. Po dołączeniu do nich nowo wyprodukowanych egzemplarzy, za 20 lat w użytku na całym świecie będzie 4060 turbośmigłowych samolotów komunikacji regionalnej. ATR spodziewa się utrzymać 75-% udział w rynku samolotów turbośmigłowych o pojemności 30-90 pasażerów.

W ciągu najbliższych 20 lat największy popyt na samoloty turbośmigłowe mają zgłaszać przewoźnicy z Azji-Pacyfiku (43%), a następnie z Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu (31%) oraz obu Ameryk (26%). Oprócz tego ATR szacuje, że wzrost ruchu towarowego wygeneruje w ciągu następnych dwóch dziesięcioleci potencjał do dostarczenia 460 turbośmigłowych samolotów towarowych – zarówno przebudowanych z pasażerskich, jak i nowych, wyspecjalizowanych do przewozu cargo, jak niedawno wprowadzony na rynek ATR 72-600F (FedEx kupuje ATR-y 72F, 2017-11-09).

Rozwój komunikacji regionalnej osiągnął wyjątkowy poziom – 58% obecnych siatek połączeń regionalnych na świecie (oferujących 450 miejsc dziennie na trasach długości do 1670 km) zostało utworzonych w ciągu ostatnich 15 lat. Rozwój tras regionalnych był szczególnie intensywny w latach 2012-2017. Główną rolę w tym procesie odgrywają samoloty ATR, dzięki którym średnio rocznie otwierano ponad 100 nowych tras. Rekord to 155 nowych tras w 2017.

Obecnie samoloty turbośmigłowe obsługują połowę lotów długości do 610 km na całym świecie, a 82% lotów obsługiwanych przez konstrukcje ATR ma długość mniejszą niż 460 km. W oparciu o ich obecny i niedawny sukces w uruchamianiu nowych tras przy najniższym ryzyku, ATR szacuje, że samoloty turbośmigłowe mogą przyczynić się do otwarcia 2770 nowych połączeń w ciągu następnych 20 lat w Indiach, regionie Azji i Pacyfiku, Ameryce Środkowej i Południowej, Afryce i Chinach. W tym samym okresie ruch regionalny na świecie będzie rósł corocznie w tempie 4,5%, a ok. 30% ruchu w 2037 wykonywane będzie na połączeniach, które obecnie nie istnieją.

Zdaniem Zuzany Hrnkovej największym wyzwaniem jest tworzenie nowych tras regionalnych obsługiwanych przez samoloty turbośmigłowe w USA. W ciągu ostatniej dekady zlikwidowano ok. 400 połączeń regionalnych na terenie tego kraju.

Komunikacja lotnicza odgrywa zasadniczą rolę we wspieraniu lokalnych gospodarek. Wzrost liczby lotów o 10% generuje wzrost o 5% w turystyce, 6% w regionalnym PKB i 8% w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych. Samoloty turbośmigłowe mają kluczowe znaczenie dla łączenia społeczności na całym świecie: 36% wszystkich komercyjnych portów lotniczych obsługują wyłącznie samoloty turbośmigłowe, a 50% również wyłącznie na samoloty komunikacji regionalnej.

Jak podaje francusko-włoskie konsorcjum, w porównaniu do odrzutowca podobnej wielkości, turbośmigłowy ATR najnowszej generacji emituje do 40% mniej CO2. Gdyby wszystkie eksploatowane odrzutowce komunikacji regionalnej miały zostać zastąpione przez samoloty turbośmigłowe na trasach o długości do 930 km, lotnictwo regionalne zmniejszyłoby całkowitą emisję CO2 o 11%, przy jednoczesnym obniżeniu poziomu emitowanego hałasu (NAC zamawia ATR-y, 2018-01-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.