Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

R-37M dla Su-27/35/57?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 lipca 2018

Portal freebeacon donosi, powołując się na rosyjskie Ministerstwo Obrony, że Wojska Lotniczo-Kosmiczne (WKS) Federacji Rosyjskiej  zbliżają się do zakończenia testów walidacyjnych kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Wympieł R-37M. Jeśli raporty o jego skuteczności operacyjnej są prawdziwe, R-73M będzie zdolny do zestrzeliwania wszystkich amerykańskich samolotów bojowych, a w szczególności F-35 (Włochy rezygnują z F-35, 2018-07-07).

Dotychczas do przenoszenia R-37M przystosowany był tylko myśliwiec MiG-31. Według rosyjskiego resortu obrony  pociski tego typu mają wkrótce wejść do arsenału samolotów Su-30, Su-35 i Su-57 / Zdjęcie: MO FR

Rozwijający prędkość M6, pocisk R-73M, o masie 600 kg i głowicy zawierającej 60 kg materiału wybuchowego, ma być zdolny do zwalczania celów na dystansie 350-400 km. Takich parametrów nie ma żaden z zachodnich kpr p-p. Raytheon AIM-120D może rozwinąć prędkość M4 i ma zasięg ok. 200 km (Integracja uzbrojenia F-22A, 2017-05-08).

Poprzednia wersja rosyjskiego pocisku, R-37, mogła być przenoszona wyłącznie przez samoloty myśliwskie MiG-31. Jak podaje freebeacon R-73M ma stanowić uzbrojenie nie tylko zmodernizowanych MiGów-31BM, ale także innych myśliwców WKS FR – Su-30, Su-35 i Su-57 (Bojowe użycie Su-57 w Syrii, 2018-05-26). Co gorsza dla Zachodu, oznacza to, że w jego posiadanie może wejść wkrótce także ChRL – według niepotwierdzonych informacji przeprowadzono już pierwsze testy kompatybilności chińskich Su-35 z R-37M (Modernizacja MiGów-31, 2012-01-02).

Zdaniem anonimowego informatora freebeacon samolotem najbardziej narażonym na działanie R-73M jest F-35 Lightning II, który nie ma wystarczającej prędkości i przyspieszenia, aby wymanewrować rosyjski pocisk. Charakterystyki stealth F-35 zostały dobrane tak, aby radzić sobie ze starszą generacją zagrożeń, co oznacza, że Lightning II może zostać wykryty przez nowsze urządzenia i uzbrojenie. Jest to poważny problem nie tylko dla Sił Zbrojnych USA, ale także wojsk lotniczych Japonii i Republiki Korei, które są lub będą użytkownikami F-35 i na co dzień mają do czynienia z prowokacjami chińskich samolotów (Pierwsze 4 Su-35S w ChRL, 2016-12-27).

Według cytowanego przez freebeacon byłego pracownika MBDA, jedynym zachodnim pociskiem, którego możliwości są zbliżone do R-37M jest Meteor. Został on już zintegrowany z samolotami europejskimi – Eurofighterem, Gripenem i Rafale, ale do jego przenoszenia nie został przystosowany żaden samolot amerykański. Integracja Meteora z F-35 ma w najlepszym razie zostać zakończona w 2024 (Projekt wstępny KF-X, 2018-06-30, Katar kupił Eurofightery , 2017-12-11, Rafale z Meteorami, 2017-04-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.