Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szkolenie 6. BPD w skokach do wody

Wojska lądowe, 02 sierpnia 2018

31 lipca nad Jeziorem Żywieckim odbyło się coroczne szkolenie w skokach do wody, zorganizowane przez 6. Brygadę Powietrznodesantową. Poza żołnierzami z 6. BPD w skokach uczestniczyło 10 niemieckich spadochroniarzy z 1. Brygady Powietrznodesantowej i sześciu z holenderskiej 11. Brygady Powietrznodesantowej.

Po lądowaniu skoczkowie byli podejmowani na oczekujące łodzie przez saperów z batalionów powietrznodesantowych i z kompanii saperów batalionu dowodzenia z 6. BPD / Zdjęcia: Marcin Sigmund

W sumie w 12 wylotach wykonano 90 skoków do Jeziora Żywieckiego. Desantowanie prowadzono z pokładu śmigłowca W-3 Sokół z 7. Dywizjonu Lotniczego z Nowego Glinnika, lecącego na wysokości 400 m. Załadunek skoczków odbywał się na odległym o kilka kilometrów od jeziora lądowisku na skraju Lipowej, które jest też wykorzystywane przez 6. BPD do szkoleń organizowanych w rejonie Bielska-Białej. Podczas skoków zarówno polscy, jak i zagraniczni żołnierze, używali spadochronów o małej sterowności typu AD-95, które otwierały się automatycznie po opuszczeniu śmigłowca (tzw. metoda na linę).

W czasie wykonywania skoków spadochroniarze wyposażeni byli w kamizelki ratunkowe napełniające się automatycznie po zetknięciu z wodą i natychmiast po lądowaniu byli podejmowani na oczekujące łodzie przez saperów z batalionów powietrznodesantowych i z kompanii saperów batalionu dowodzenia z 6. BPD. Dodatkowe zabezpieczenie zrzutowiska zapewniali też m.in. płetwonurkowie z 6. BPD, a także zespoły WOPR i Policji Wodnej.

Skoki do wody różnią się od wykonywanych na twardy grunt sposobem lądowania i należą do najtrudniejszych, jakie się wykonuje. Jeszcze w powietrzu spadochroniarz musi rozpiąć w odpowiedniej kolejności taśmy uprzęży spadochronu, a następnie w momencie zetknięcia z wodą wysunąć się z niej, co ma zapobiec ryzyku ciągnięcia skoczka po wodzie przez spadochron czy zaplątania się w jego linki lub czaszę. Dlatego zanim żołnierze wykonają swój pierwszy skok ze spadochronem do wody, muszą przejść szkolenie w środowisku wodnym, w czasie którego zaliczają m.in. egzamin z pływania w umundurowaniu i przepłynięcia pod rozpostartą na wodzie czaszą spadochronu.

Skoki do Jeziora Żywieckiego żołnierze 6 BPD wykonują od około 10 lat, gdyż dzięki wielkości, temperaturze wody, braku przebiegających w pobliżu korytarzy powietrznych i bliskości dogodnego lądowiska zapewnia ono najlepsze warunki do tego typu zadań. Wcześniej ćwiczenia w skokach do wody prowadzone były m.in. na Zalewie na Piaskach w Cholerzynie (znanym też jako Zalew w Kryspinowie) i na jeziorze Orzysz (Szkolenie w skokach do wody, 2017-07-26).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.