Oblotu dokonano w przewidywanym wcześniej terminie (PAK FA - oblot jutro). Prototyp PAK FA (Perspektiwnyj awiacionnyj kompleks frontowoj awiacji) pilotował pilot doświadczalny Siergiej Bogdan. Samolot poleciał z nowymi silnikami, przetestowanymi wcześniej na Su-27M.
Samolot wystartował o 4:20 czasu moskiewskiego z lotniska fabrycznego KNaAPO w Komsomolsku nad Amurem po krótkim rozbiegu. Lot trwał 47 minut. Przebiegał bez żadnych problemów. Przetestowano funkcjonowanie silników, sterowność samolotu, schowano i wypuszczono podwozie.
Przy okazji oblotu ujawniono pierwsze zdjęcia samolotu. PAK FA jest zbudowany w klasycznym układzie aerodynamicznym, ze zdwojonym usterzeniem pionowym i rozsuniętymi gondolami silników, z wlotami powietrza pod skrzydłami.
Kompania Suchoj podała, że samolot jest wyposażony w zupełnie nową awionikę, integrującą funkcję elektronicznego pilota, wyręczającego pilota w większości dotychczas wykonywanych funkcji, oraz radiolokator z anteną skanowaną fazowo. Wyposażenie pozwala na wymianę informacji w czasie rzeczywistym z innymi samolotami i stacjami naziemnymi. Zastosowanie materiałów kompozytowych i układ aerodynamiczny zmniejsza skuteczny przekrój odbicia radiolokacyjnego.
PAK FA to pierwszy całkowicie nowy rosyjski samolot bojowy zbudowany po upadku ZSRS. Program jego budowy jest współfinansowany przez Indie (F-35 dla Indii?). Według dyrektora generalnego OAO Kompania Suchoj, Michaiła Pogosjana, PAK FA ma mieć znacznie korzystniejszy stosunek efektywności do ceny niż zachodnie odpowiedniki.
Dalsze próby PAK FA będą prowadzone w LII w podmoskiewskim Żukowskim i ośrodku doświadczalnym im. Czkałowa w Achtubinsku. Seryjne samoloty mają zacząć wchodzić do uzbrojenia WWS w 2015.
Według ocen ekspertów, największe problemy w rozwoju PAK FA sprawiają silniki (PAK FA - oblot jutro). Według dyrektora NPO Saturn, Ilii Fiedorowa, brakuje pieniędzy na ich rozwój. W programie przewidziano na ten cel 9 mld rubli (ok. 300 mln USD). Michaił Pogosjan mówił też o kłopotach z technologiami kompozytowymi (jakością i ceną) oraz wyposażeniem elektronicznym. Oznacza to, że Rosjanie mają problemy właściwie z wszystkimi komponentami nowego samolotu.