Zniesiona została ostatnia, formalna przeszkoda przed przekazaniem 16 holenderskich F-16AM/BM MLU lotnictwu Chile. Na transakcję zgodził się Waszyngton.
Zakup w Holandii używanych szesnastek, pozwolił chilijskim władzom opóźnić konieczność zakupu nowych następców Mirage 50 i części F-5E Tiger III przynajmniej o 10-25 lat. Umowy w sprawie przejęcia najpierw 18, a potem 16 samolotów F-16AM/BM zostały podpisane odpowiednio w 2005 i 2008 (zobacz: Chile kupuje dalsze F-16AM/BM z Holandii).
Ta druga umowa realizowana jest nieco wolniej niż pierwsza. Dopiero niedawno udało się uzyskać zgodę władz USA - jako właściciela technologii - na rozpoczęcie dostaw. Zostaną one zakończone jeszcze w bieżącym roku.
Wyremontowane samoloty trafią do Grupo de Aviación 7 w Antofagaście, do tej pory wyposażonej w Tigery III. F-5E zostaną natomiast przebazowane do Punta Arenas, gdzie znajduje się baza Grupo de Aviación 12. Jednostka ta niedawno zakończyła wykorzystywanie Mirage 50, które zostały wycofane ze służby.
Na podstawie informacji Santiago Rivasa - Juana Carlosa Cicalesiego