Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gra o czołgi dla Peru

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 lutego 2010

Działania zmierzające do przygotowania kontraktów na dostawy wybranych przez Peru chińskich czołgów MBT2000 (VT1A) zostały wstrzymane. Problem stanowią ukraińskie silniki.



W 2009 armia argentyńska ostatecznie wstrzymała program lekkiego czołgu Patagon, po zmontowaniu 5. egzemplarza (z planowanych 40). Patagon to połączenie podwozia austriackiego wozu Sk-105 Kurassier i wieży francuskich AMX-13 z działem kal. 105 mm. Czołgi montowano w zakładach remontowych w Comodoro Rivadavia w prowincji Chubot w Patagonii, zaś ostateczna instalacja systemów miała miejsce w Agrupacion de Arsenales 601 w Boulogne Sur Mer w prowincji Buenos Aires. Argentyna nadal dysponuje flotą 112 poaustriackich niszczycieli czołgów Sk-105 z lat 60. ubiegłego wieku! W 2009 postanowiono zamiast czołgów nabyć nowoczesne zestawy przeciwpancerne - takie jak izraelskie Spike Rafaela / Zdjęcia: Santiago Rivas



Nowa sytuacja może być istotna dla Bumaru, którego czołg PT-91P (najnowsze oznaczenie - PT-91EX) wcześniej znalazł się na przegranej pozycji (więcej w RAPORT-wto 01/2010 - Chiński smok podbija Peru, Nie PT-91P, a MBT 2000 dla Peru?).

Okazało się, że mimo jednoznacznych wypowiedzi prezydenta Peru - Alana Garcii, sprawa nie jest ostatecznie przesądzona. Przypomnijmy, że kończąc rok 2009 Garcia powiedział publicznie: Zakup chińskich czołgów jest słuszną decyzją: dostaliśmy atrakcyjną cenę i nowoczesną technikę. Dzięki prezydentowi Hu Jintao udało nam się wynegocjować znaczący upust cenowy, ale także korzystne warunki płatności.

Do gry o kontrakt o wartości setek milionów dolarów wszedł jednak jeszcze jeden czynnik zewnętrzny: dostawy ukraińskich silników wysokoprężnych 6TD-2, którym napędzane są chińskie MBT 2000 przeznaczone dla Peru. W obliczu rysującego się sukcesu Ukraińcy usztywnili stanowisko i zażądali nie tylko innych warunków dostaw silników, ale też większego udziału w całym projekcie. Dziś wiadomo, że chcą oni dostarczać układy przeniesienia mocy, a także elementy systemu uzbrojenia (np. lufy armatnie kal. 125 mm), czy optyki. Tego z kolei nie chcą zaakceptować ani Chińczycy, ani Peruwiańczycy. Jeśli klincz potrwa dłużej, chiński koncern zbrojeniowy Norinco będzie musiał znaleźć innego dostawcę porównywalnego zespołu napędowego, co nie będzie łatwe i może podbić cenę.

Nie sprawdziły się informacje podawane przez niektóre polskie media o tym, iż Kolumbia zgodziła się na przejęcie 30-40 francuskich czołgów Leclerc z pierwszej transzy produkcyjnej, które zaoferował Paryż (Leclerc oferowany Kolumbii). Korespondenci RAPORT-wto z Ameryki Łacińskiej donoszą, że Bogota jest daleka od ostatecznej decyzji.

Plotką okazały się też wieści o tym, że te same wczesne wozy Leclerc Francja proponuje również Brazylii. W kołach wojskowych Brasilii mówi się, że na razie wystarczą amerykańskie Pattony M60, które od 10 lat służą wojskom lądowym tego kraju razem z Leopardami 1 (Pierwszy wyremontowany Leopard w Brazylii). Wojskowi uważają, że Brazylia powinna się zaopatrzyć w Leopardy 2, zaś kręgi polityczne nadal utrzymują kurs na odbudowę własnego przemysłu pancernego, którego pierwszym przedsięwzięciem ma być nowoczesny transporter opancerzony 6x6, zaś w odleglejszej perspektywie własny czołg. Do tego drugiego z pewnością będą poszukiwani doświadczeni partnerzy. I jest to może być nowa szansa dla polskiego przemysłu pancernego.

Sprawdziły się natomiast pierwsze informacje o zainteresowaniu Argentyny niemieckimi Leopardami 2A4 (Leopardy ze Szwecji do Argentyny?). RFN zaoferowała przekazanie argentyńskim wojskom lądowym 100 wozów tego typu. Jednak skutki światowego kryzysu gospodarczego podkopały finanse Buenos Aires, a tym samym wielkość budżetu obronnego. W efekcie wszelkie projekty pancerne, których finałem ma być skokowe odnowienie bardzo już archaicznego parku czołgowego zostały wstrzymane na czas nieokreślony. Nie powinno to wszakże implikować braku aktywności wszystkich tych, którzy pragną robić w przyszłości pancerne interesy z tym krajem.

Na podstawie informacji Santiago Rivasa


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.