Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sukces konferencji LOTNISKO 2010

Lotnictwo cywilne, 19 lutego 2010

16 lutego 2010 w Warszawie odbyła się III Międzynarodowa Konferencja i Wystawa LOTNISKO 2010, zorganizowana przez Agencję Lotniczą Altair, ML Skrzydlata Polska oraz Zarząd Targów Warszawskich. Prezentacje i dyskusja okazały się niezwykle interesujące.

Konferencyjnym patronem był także miesięcznik RAPORT-wto. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawiciele rządu, samorządów - prezydenci miast, marszałkowie, burmistrzowie, oraz zarządy lotnisk regionalnych, przedstawiciele zarządów linii lotniczych, inwestorzy, przedsiębiorstwa z branży budowlanej, informatycznej, firmy konsultingowe, a także dostawcy nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych.

Podczas konferencji uczestnicy starali się określić, w jakim kierunku zmierza polski rynek przewozów lotniczych, jakie są główne wyzwania dla branży, związane z organizacją Euro 2012, oraz sprecyzować rolę, jaką powinny odgrywać samorządy w stymulacji przewozów lotniczych. Dyskutowano również o kwestiach bezpieczeństwa, a także o źródłach finansowania rozwoju lotnisk.

Całodzienna konferencja została podzielona na cztery sesje, w ramach których debatowano o różnych zagadnieniach. Pierwsza sesja poświęcona była analizie polskiego rynku lotniczego, a także próbie odpowiedzi na pytanie, jaka jest rola samorządów w stymulowaniu przewozów lotniczych w poszczególnych regionach. W dyskusji moderowanej przez Wojciecha Łuczaka - wiceprezesa Agencji Lotniczej Altair oraz Grzegorza Sobczaka -redaktora naczelnego Magazynu Lotniczego Skrzydlata Polska, na początku głos zabrał Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zaczął od stwierdzenia, iż obecnie przyśpiesza proces przekazywania gruntów przez Agencję Mienia Wojskowego samorządom, choć w jego opinii jest on nadal zbyt powolny. Poinformował również, że opracowania poświęcone Centralnemu Portowi Lotniczemu, mają przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, jak będzie się kształtował w najbliższych latach polski rynek lotniczy, a nie wskazać dokładne miejsca i określić czas powstania takiej inwestycji. Podkreślił też, że rząd nie będzie się w przyszłości zajmował budową portów lotniczych i że jest to zadanie dla inwestorów prywatnych. Wyraził także przekonanie, iż niezbędne jest zamknięcie warszawskiego lotniska Okęcie we wrześniu, ponieważ zakres prac nie pozwala na przeprowadzenie remontu w godzinach nocnych.

Przemawiający później prezes ULC, Grzegorz Kruszyński, wskazał iż niezwykle istotne jest odpowiednie przygotowanie planów zagospodarowania miejscowego lotnisk i ich okolic, poinformował również, że dla poszczególnych portów lotniczych wprowadzane są plany generalne.

Z kolei prezes zarządu PLL LOT, Sebastian Mikosz, stwierdził iż dużym problemem narodowego przewoźnika jest to, że jest on pod ogromną presją pasażerów chcących latać za niewielkie pieniądze i domagających się ciągłych obniżek cen. Podkreślił, że w jego opinii rola samorządów nie powinna się sprowadzać do dotowania połączeń lotniczych, gdyż taka metoda nie przyczyni się do długofalowego rozwoju. Przyznał jednocześnie, że grzechem PLL LOT było zaniedbanie rozwoju siatki połączeń z portów regionalnych, wskazał jednak, że wiąże się to przede wszystkim ze strukturą floty narodowego przewoźnika, która ma ulec zmianie po rozstrzygnięciu przetargu na nowy samolot turbośmigłowy. Prezes PAŻP, Krzysztof Banaszek, zasygnalizował iż należy w Polsce rozwiązać problem zarządzania slotami, poinformował również, że zarządzanej przez niego agencji zależy na promowaniu służb A-FIS na nowo budowanych lotniskach w początkowym okresie funkcjonowania, jako że jest to rozwiązanie tańsze od utrzymywania służby kontroli ruchu lotniczego.

Krzysztof Wicherek, prezes linii Jet Air, po przedstawieniu profilu działalności swojej firmy, powiedział iż samorządy mają wiele narzędzi, którymi mogą pobudzać ruch lotniczy w swoich regionach. Później o planach rozwojowych swoich lotnisk poinformowali Michał Marzec, dyrektor portu lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który zapowiedział że zarządzane przez niego lotnisko będzie dążyć do zwiększenia dochodów z działalności pozalotniskowej, między innymi poprzez budowę Chopin Airport City - centrum kongresowo-biurowego. Jan Pamuła, prezes MPL im. Jana Pawła II w Krakowie, podkreślił iż jego zdaniem brak EURO 2012 w Krakowie nie jest przeszkodą dla rozwoju lotniska w tym mieście, ponieważ jest to inwestycja na wiele lat, a nie tylko na okres turnieju.

W drugiej sesji Piotr Niemczyk, były szef Urzędu Ochrony Państwa, wraz z Olgierdem Paszkiewiczem z Portu Lotniczego w Łodzi, przestrzegali przed nowymi formami terroryzmu. Paszkiewicz podkreślił dodatkowo rosnącą akceptację zamachowców dla wykorzystywania zamachów samobójczych, oraz ryzyko związane ze szkoleniem przez terrorystów osób o innych niż arabskie rysach twarzy. W dalszej części dyskusji głos zabrał ppłk SG, Jacek Zalewski, który przedstawił zakres obowiązków Straży Granicznej w ochronie lotnisk.

Trzecia sesja poświęcona była stanowi przygotowań polskich portów lotniczych do Euro 2012. Tomasz Szymczak, koordynator ds. lotnisk w spółce PL.2012, przedstawił inwestycje objęte Master Planem, przygotowanym przez spółkę w związku z organizacją finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Krzysztof Banaszek, prezes PAŻP, zaznaczył dodatkowo, iż zwiększenie liczby operacji będzie wymagało zmian w procedurach kontroli ruchu lotniczego, a nie tylko w infrastrukturze poszczególnych portów. Głos zabrali też Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu portu lotniczego Poznań-Ławica, i Wiesław Machczyński, prezes portu lotniczego Gdańsk Sp. z o.o. Przedstawili oni szczegóły inwestycji zaplanowanych w ich portach lotniczych.

Czwarta sesja poświęcona była źródłom i sposobom finansowania lotnisk, a także outsourcingowi i firmom handlingowym w utrzymaniu i rozwoju lotnisk. W pierwszej części o różnych możliwościach finansowania budowy lotnisk mówił dr Grzegorz Zając, dyrektor Instytutu Stosunków Międzynarodowych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu, a także Jarosław Błaszczak z Ernst & Young Polska.

W drugiej części tej sesji odbyła się dyskusja z udziałem przedstawicieli spółek handlingowych. Prezesi Warsaw Airport Services - Zbigniew Knapczyński, LOT Services - Zbigniew Mazur i KRK Services - Wiesław Mardosz, dyskutowali czy agenci handlingowi mają istotny wpływ na rozwój lotnisk. Konkluzją dyskusji było, iż niekoniecznie poprzez koszty, ale również poprzez jakość usług, agenci handlingowi mogą - choć w ograniczony sposób - wpływać na atrakcyjność portów lotniczych dla przewoźników.

Konferencja była doskonałą okazją do wymiany poglądów i opinii na temat lotnictwa cywilnego w Polsce, a także dała okazję porównania różnych punktów widzenia (władz centralnych, samorządowych, zarządców portów lotniczych oraz prywatnych spółek). Dyskusja pokazała jak wiele pracy różnych środowisk potrzeba, aby w Polsce sprawnie rozwijał się sektor lotniczy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.