Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bezpieczeństwo w 2009 wg IATA

Lotnictwo cywilne, 20 lutego 2010

Według międzynarodowego stowarzyszenia transportu lotniczego IATA, w ubiegłym roku spadła nieco liczba wypadków i katastrof lotniczych, zwiększyła się jednak liczba zabitych.

</span>Ubiegły rok był szczególnie tragiczny dla lotnictwa irańskiego. W lipcu, w odstępie jedynie kilku dni doszło do dwóch katastrof, w których zginęło 185 osób. Najpierw spadł Tu-154M Caspian Airlines, lecący z Teheranu do Erewania, później przedstawiony Ił-62M Aria Air nie wyhamował na lotnisku w Maszhad...

Według danych IATA, w 2009 na świecie doszło do 18 katastrof lotniczych, w których zginęło 685 osób. Rok wcześniej było takich zdarzeń 23, jednak pociągnęły one za sobą śmierć 502 ludzi.

W 2009 doszło bowiem do kilku szczególnie dramatycznych wypadków, w tym wpadnięcia Airbusa A330-202 Air France z 228 osobami na pokładzie do Atlantyku (zobacz: A330 - awaria wszystkich systemów), wspomnianego już rozbicia irańskiego Tupolewa (zobacz: Katastrofa irańskiego Tu-154M) oraz upadku do morza w rejonie Komorów A310 linii Yemenia, ze 153 osobami na pokładzie, które przeżyła jedynie nastolatka (zobacz: Rozbił się jemeński A310).

Pomimo tego analiza IATA stosunkowo optymistycznie oceniła stan bezpieczeństwa lotniczego w ubiegłym roku. 2009 był drugim, najbezpieczniejszym w historii awiacji rokiem, pod względem liczby wypadków, z udziałem odrzutowców pasażerskich produkcji zachodniej. Doszło do 19 takich zdarzeń, zakończonych kasatą samolotu. Rok wcześniej było ich 22. Oznacza to zmniejszenie współczynnika utraty jednego płatowca na milion lotów z 0,81 do 0,71, podczas gdy w rekordowym pod tym względem 2006 wartość ta wyniosła jedynie 0,65. Ubiegłoroczne dane można przedstawić również następująco: przewoźnicy stracili średnio jeden samolot na 1,4 mln lotów.

W ujęciu geograficznym, w 2009 nie zanotowano żadnych takich zdarzeń lotniczych w Ameryce Łacińskiej, na Karaibach, w krajach WNP i Azji północno-wschodniej (także ze względu na ograniczoną liczbę samolotów). Dla Ameryki Północnej i Europy współczynniki wypadkowości wyniosły odpowiednio 0,41 i 0,45.

Wielkości te pogorszyły się nieco dla rejonu Azji i Pacyfiku (0,86, w porównaniu do 0,58 w 2008) oraz Bliskiego Wschodu i Afryki północnej (3,32, gdy rok wcześniej zanotowano 1,89). Bardzo źle wypadła natomiast czarna Afryka, gdzie doszło do 5 wypadków, zakończonych zniszczeniem samolotu. Daje to rekordowy współczynnik 9,94 (rok wcześniej - 2,12).

Zmniejszyła się również ogólna liczba poważnych wypadków lotniczych, a więc z udziałem samolotów turbośmigłowych i wyprodukowanych w ZSRS lub Rosji. Linie lotnicze straciły łącznie 90 maszyn, w porównaniu do 109 rok wcześniej. Pewien wpływ na te dane miał jednak kryzys gospodarczy i zmniejszenie się przewozów pasażerskich oraz transportowych.

18% wypadków to przedłużenie lądowania i wypadnięcie z pasa startowego. 10% spowodowanych zostało zdarzeniami na lotniskach. W co trzecim wypadku zdiagnozowano winę pilotów, jako przyczynę utraty maszyny.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.