Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

4 lata na rewanż

Lotnictwo cywilne, 22 lutego 2010

Jim Albaugh, szef pionu samolotów pasażerskich Boeinga, zapowiedział, że w ciągu 4 lat amerykański koncern odbierze pozycje lidera rynku europejskiemu Airbusowi.

</span>Największe nadzieje wiązane są z Dreamlinerem, który ma zdominować rynek średnich samolotów pasażerskich przyszłości / Zdjęcie: Boeing

Prezes Albaugh stwierdził w wypowiedzi dla Financial Times, że w latach 2013-2014 produkcja Boeinga będzie zdecydowanie wyższa, niż obecnie. Dzięki temu Boeing ma od tego okresu wyraźnie wyprzedzić w liczbie dostarczanych samolotów europejskiego Airbusa.

Zmiany te mają wiązać się przede wszystkim z seryjną, masową produkcją B787, który został zamówiony w ok. 800 egz. Po drugie, powinna wzrosnąć produkcja największych B747-8, głównie w wersji cargo, ale również pasażerskiej, jako konkurencja dla A380. Wszystko przy nadal wysokim tempie montażu średnich B777 i najmniejszych maszyn, rodziny B737.

</span>Po latach niemal monopolu na zachodnim rynku dużych samolotów pasażerskich, Amerykanie od 2003 muszą uznawać wyższość Airbusa w liczbie produkowanych samolotów. Pokazuje to wykres, gdzie na osi pionowej zaznaczono liczbę dostarczonych maszyn, a na osi poziomej - lata. Wykres w ciągu ostatnich dwóch, nie ujętych na rysunku lat zmienił się znacznie na niekorzyść Boeinga w 2008, kiedy trapiony strajkami koncern dostarczył 375 samolotów (Airbus 483). W ubiegłym roku również zwyciężył Airbus, dostarczając 498 maszyn, gdy Amerykanie o 17 mniej. Według szefa pionu samolotów pasażerskich Boeinga, sytuacja to utrzyma się jeszcze przez 3-4 lata

Jednocześnie Jim Albaugh stwierdził, że w działaniach marketingowych koncern nie będzie się kierował tylko chęcią zdobycia kolejnych klientów (część obserwatorów rynku wzywało Boeinga do bardziej agresywnej polityki wobec Airbusa). Przeciwnie, prezes powiedział, że ostatnio koncern zrezygnował z kilku kontraktów, które okazały się nieopłacalne. Uniknął jednak odpowiedzi, czy miał na myśli nieudane negocjacje z Ryanair, dotyczące sprzedaży 200 nowych B737 (zobacz: Zadyszka Ryanaira?), w których przewoźnik domagał się wyjątkowo niskich cen.

Przeświadczenie o pokonaniu Airbusa wiąże się z wielkością portfela zamówień. W rzeczywistości jednak są one niemal równe. Nadwyżka zamówień zebranych przez Boeinga w latach 2006-2007 (2457 samolotów, wobec 1935 egz. Airbusa), została częściowo stracona przez masowe rezygnacje w okresie kryzysu - co dotknęło mocniej Amerykanów niż Europejczyków - oraz przez wyniki sprzedaży dwóch ostatnich lat, w których Boeing zebrał zamówienia na 804 samoloty, a Airbus na 1048 egz. Dane te świadczą raczej o możliwości wystąpienia okresowej przewagi amerykańskiego koncernu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.